El 8 de març es commemora la mort d’unes valentes dones assassinades sols per demanar igualtat social i salarial que els homes. Tot i els avenços en la lluita per la igualtat entre dones i homes, queda molt per fer, amb l’amenaça de regressió a l’horitzó per part de sectors ultraconservadors i la permissivitat de cert ‘progressisme’ en nom de la ‘multiculturalitat’ (matrimonis forçosos, mutilació genital femenina), a més de caure en extremismes que resten enlloc de sumar.
A més de sostres, barreres i exigències (de vidre o ciment, de vegades autoimposades per les pròpies dones per pressió social o familiar i la dictadura de les modes i l’estètica), la dificultat per conciliar maternitat i vida laboral, la violència física, psicològica i sexual contra les dones, sent doble i múltiple segons l’origen social, l’edat o per discapacitat, etc. tot i que l’article 14 de la Constitució Espanyola proclama el dret a la igualtat i no discriminació per raó de sexe i per això és imperatiu promoure les condicions per una real i efectiva (i no a conveniència) igualtat, ajudant les dones (i tot col·lectiu vulnerable independentment del gènere com la infantesa, la gent gran, etc).
Malgrat tot, s’avança entre la permissivitat davant la delinqüència, sent també esperançador que el Tribunal Suprem hagi reconegut per primer cop el dret d’una dona a computar el temps realitzat al Servei Social de la Dona (vigent des de l’any 1937 fins al 1978) per assolir el mínim de cotització de la seva jubilació (igual que al seu dia el Servei Militar Obligatori pels homes) aplicant la perspectiva de gènere l’article 208.1b de la Llei General de la Seguretat Social. Al marge de repartir les tasques domèstiques, seria bona idea remunerar aquestes tasques (potser dins l’anomenada Renda Mínima Garantida), i si la Constitució Bolivariana de Veneçuela recollí un llenguatge inclusiu i no sexista al seu articulat, caldria fer el propi a la Constitució Espanyola (com s’ha proposat recentment) i al carrer. Tot plegat ha de ser el fanal a la llum del qual cal mobilitzar-se. Endavant!
Toni Yus Piazuelo