Transport ferroviari: en via morta? 

Escrit per Toni Yus Piazuelo

Fa temps que RENFE ha tancat estacions i línies fèrries a tota Espanya, i a les nostres contrades ja ha decidit suprimir la venda de bitllets a finestreta a les estacions de trens dels municipis de Cervera, Tàrrega i Bell-lloc per un sistema automatitzat d’autovenda on la gent adquirirà bitllets, directament a l’interior del tren pel personal revisor, a través de la web www.renfe.es, l’aplicació mòbil ‘Renfe Ticket’ i a les oficines postals de Correus. Encara que les tecnologies poden ser complementàries i no excloents, això portarà a més degradació d’estacions i voltants i la qualitat del servei, buidant el paper del personal, perjudicar la gent gran, sobrecàrrega laboral al personal revisor, tancament de les sales d’espera, a més d’una absurditat després d’invertir en la millora de les mateixes (com a Bellpuig i Mollerussa, ara tancades i degradades). Un revés afegit a les cròniques deficiències del servei, poca inversió, retards i incidències que desanimen a usar el tren, però davant aquesta decisió potser plantejar si a més de reivindicar el personal de venda de bitllets, pensar en mesures complementàries via convenis interadministratius com: trasllat d’oficines postals a les estacions de trens (si s’escau); dinamitzar les estacions amb centres cívics, habitatges, hotels, quioscos, oficines d’informació i turisme, seus de direccions de Transport del Departament de Territori o de l’Autoritat Metropolitana del Transport; contractar personal municipal o de la Generalitat per vendre i poder recarregar Targes d’Integració Tarifària per busos i trens, venda de bitllets d’autobús aprofitant l’apropament entre estacions de busos i trens, etc. O seguir demanant el traspàs de totes les vies regionals a la Generalitat (o amb competències compartides) i revertir la privatització del servei (que no complementarietat amb el sector privat). I davant la falta d’infraestructures a Catalunya, també es pot pensar en més freqüències de trens, o idees més ambicioses com un ramal ferri de Cervera a Igualada fent de Cervera un punt important d’interconnexió de línies com Lleida, l’Eix Transversal Ferroviari Lleida-Girona, etc. És clar que perquè hi hagi oferta hi ha d’haver demanda però també cal crear oferta i fer-la atractiva. Per no acabar en via morta, i mai millor dit. 

Toni Yus Piazuelo

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.