Volant cap al futur

Escrit per Èric López i Ribes  @ericlopeziribes

S’imaginen anar de Lleida a Cervera o de Barcelona a Igualada volant en un dron i en poc més de 20 minuts? Doncs ja no cal que recorrin a la ficció perquè a la ciutat de Guangzhou, al sud de la Xina, s’ha provat el primer ‘Dron taxi’ amb passatgers a bord. La companyia Ehang ha dissenyat el vehicle que recollirà els seus passatgers i els traslladarà automàticament a la destinació. Només ha de demanar un dron taxi a través de la seva aplicació mòbil. Així, sense necessitat d’un conductor, aquest vehicle de transport aeri ja arriba a velocitats de fins a 130 quilòmetres per hora i cobreix trajectes de fins a 25 minuts. Gràcies al seu pes lleuger, de tot just 280 quilos, els seus vuit hèlixs, el permeten elevar-se fins a 500 metres d’altura.

Però a banda de l’estalvi en vides i patiments a les carreteres, i de la inversió en manteniment i millores de les vies terrestres, cal veure-hi l’ample ventall d’avantatges que comportaran, especialment des que, d’un temps ençà, la popularitat dels drons ha augmentat de tal manera que ja és habitual trobar-los en botigues i grans superfícies comercials.

Sens dubte, i com altres grans invents provinents de la investigació militar, l’abaratiment del seu preu ha permès estendre els usos i les compres civils, fins i tot com a joguines en moltes llars. Tot plegat els ha fet evolucionar i millorar la seva estabilitat i capacitat de càrrega, l’autonomia i nivell d’abast, la velocitat i precisió de moviments, així com i sobretot la seva versatilitat d’ús, ja que molts usuaris els consideren relativament barats, si tenim en compte les possibilitats que tenen, ja que hi ha aparells prou útils per a usuaris novells, entre 600 i 1500 euros.

Ara bé, cal tenir sempre present que els drons són aeronaus que poden suposar un perill potencial en mans no experimentades, per això l’any 2014 a l’Estat espanyol es van establir moltes limitacions al seu ús recreatiu, sobre poblacions o pels voltants d’infraestructures sensibles com aeroports, centrals nuclears o bases militars, entre altres indrets on hi hagués persones o durant la nit, atenent criteris de seguretat aèria i de seguretat pública, a banda d’exigir superar un examen tècnic i un de teòric per a usos professionals. Però com que la tecnologia sempre avança molt més ràpid que les legislacions, aquesta era molt millorable, i a finals del 2017 es va millorar la llei que els regula i ara es permet el seu ús als voltants d’edificis, sobre persones i la nit, tot i que sempre amb l’autorització corresponent, entre altres avenços.

Aquests canvis permeten oferir un major nombre de serveis relacionats i fan créixer el sector. Fins ara tots teníem clara la seva idoneïtat en funcions com l’observació del territori per a la creació de cartografia, inspecció de l’estat d’infraestructures, realització d’estudis d’avaluació d’impacte ambiental, peritatge de l’escena d’accidents i fins i tot per a optimitzar i controlar plagues, el mesurament de la salut dels cultius o l’erradicació de plantacions de cocaïna, heroïna entre altres substàncies prohibides. També s’han demostrat molt eficients per ajudar a localitzar persones perdudes, a rescatar gent en ubicacions gairebé impossibles, d’accedir a mostrar el cor de fenòmens geològics o meteorològics perillosos, en investigacions arqueològiques, el control del trànsit, l’extinció d’incendis i en esdeveniments, mostrant-los de dalt amb els millors angles, ja fossin partits, manifestacions, concerts o desfilades de moda.

Igualment, darrerament s’ha parlat molt de la seva capacitat a l’hora de repartir paquets ràpidament, de la contribució que poden fer en la reducció de les congestions i la contaminació atmosfèrica, sobretot perquè funcionen amb energies renovables; i fins i tot de l’opció que actuïn com a satèl·lits per donar cobertura temporal de dades, telèfon o imatges en zones recòndites. Inclús resulten crucials per a donar realisme a les imatges que es capturen dels diferents escenaris i paisatges del món, en lloc de com fins ara que acostumaven a ser interpretacions. Creadors d’aplicacions, navegadors de mapes, de jocs interactius o una infinitat de possibilitats i nous nínxols d’ocupació que encara no som ni capaços d’imaginar, donen bona mostra que els drons han arribat per quedar-se.

Però el que pocs podien imaginar és que servirien per substituir els focs artificials del 4 de juliol, en llocs com Aspen, on el risc d’incendis els ha fet buscar alternatives i solucions tecnològiques per no quedar-se sense festa. Per tant, gràcies als drons, aviat tots els que estimem els animals podrem respirar tranquils durant les celebracions o la revetlla de Sant Joan, ja que veurem com els gossos deixen de patir les terribles molèsties que els generen els petards. I parlant de drons i d’animals, permetin-me que avui acabi recordant una gran cita de l’activista Martin Luther King que diu que “hem après a volar com els ocells, a nedar com els peixos; però no hem après el senzill art de viure com germans”

.Èric López i Ribes  @ericlopeziribes

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.