UN TOMB PER L’ALBI (Les Garrigues). (vídeo)

Visitem la vila de l'Albi, (Les Garrigues) casualment el seu dia de festa major. Una població bella i molt neta.

poble foto.jpg

Història i patrimoni

L’Albi, municipi característic del paisatge garriguenc de secà on hi predomina l’olivera i l’ametller entre zones de bosc i altres cultius de secà. Completen el paisatge el riu Gorgs i el riu Set que davallen des de la serra la Llena, entre diversos punts d’interès turístic i cultural com són l’espiral d’energia gravat en una roca del terme, les pintures rupestres de la Vall de la Coma i la Balma dels Punts que són Patrimoni Mundial de la Unesco, entre d’altres.

La Vila es troba situada en un coster a peu del Castell.La primera referència d’aquest castell data de l’any 1179, en un conveni establert entre el rei Alfons «el Cast» i Guillem de Cervera, on el rei li encomana diversos castells, entre ells el «castrum de Albio».
Es va construir en estil romànic i després gòtic, tal com es pot veure encara en les restes del celler i la presó. A partir de l’any 1336 es va engrandir i es va convertir en un dels edificis més sumptuosos de Catalunya. Va ser lareforma feta al final del segle XVI la que el transformà en un palau del més pur estil renaixentista.
El castell era propietat dels barons que tenien les terres del terme de l’Albi. Els primers barons o senyors de l’Albi van ser Guillem de Timor i la seua esposa, que van obtindre aquest títol l’any 1202. Des d’aleshores, a l’Albi sempre hi ha hagut baró o baronessa. Els Barons de l’Albi van destacar sempre en la història de les nostres terres catalanes, com militars, eclesiàstics i escriptors. Dos barons han estat virreis a l’illa de Sardenya (s.XV) i a la de Mallorca (s.XVII), tres han mort en batalles: Rubinat (1461), Gaeta (1503) i Solsona (1655). Durant les guerres Catalanes, els Senyors del castell van recolzar les pretencions reials del Compte Jaume d’Urgell, del Príncep de Viana, de l’Arxiduc d’Àustria (Carles III) i de Carles VII.

Vídeos Jaume de Lleida

Globallleida
Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.