Desaparèixer de Google

Ecrit per Èric López i Ribes 

Per primera vegada en molts anys, tenim una molt bona notícia en temes de
privacitat a Internet, ja que la nova legislació europea en matèria de
protecció de dades ha inclòs l’anomenat dret a l’oblit.

De mica en mica la societat comença a entendre que a la xarxa, quan el
contingut és gratis, el producte som nosaltres. Així, a mesura que ens en
mentalitzem podrem descobrir la ingent quantitat de dades nostres que en els darrers anys hem abocat gratuïtament, i amb il·lusió, especialment a les 4
grans empreses tecnològiques, conegudes com a GAFA -Google, Apple, Facebook i Amazon-, convençuts que comprant i relacionant-nos a través d’elles la vida amb elles és molt més còmoda, pràctica i posturilment moderna.

Ep, que ningú s’enganyi, altres corporacions com VISA, Movistar o Caixabank, fa anys que ja sabien moltes més coses de nosaltres que les nostres tietes o els veïns, però el nivell de transparència que hem donat a les nostres vides, compartint intimitats i explicant els nostres gustos, aficions i
relacions, ja era de traca. I això que aleshores, a diferència d’ara, encara
no estàvem envoltats d’aparells i dispositius electrònics que enregistren i
recopilen per sempre allò que expliquem, comprem, llegim, ens encurioseix o
simplement els llocs per on caminem, correm o viatgem, i quan i amb qui ho
fem.

Enrere queden aquelles actituds inicials despreocupades d’aquells que
presumien de no tenir res a amagar i, fins i tot, altres de més actuals que
pensen que tot aquest detall minuciós i constant d’allò que fem, ens
interessa o amoïna en definitiva permet a les marques oferir-nos productes
més personalitzats i pensats per satisfer millor els nostres desitjos i
necessitats. Gràcies, en bona mesura, als abusos i manipulacions perpetrats
per “hackers”, empreses de serveis d’Internet, de missatgeria instantània,
pels mateixos estats i, més recentment, a l’escàndol de la filtració a
Cambridge Analytica de les dades de 50 milions d’usuaris de Facebook per
afavorir, entre altres, la victòria de Donald Trump a les eleccions
nordamericanes, hem entès que allò que pronosticava George Orwell el 1949, quan va publicar el seu llibre “1984”, sobre el Gran Germà i la Policia del Pensament que ens observen i vigilen en tot moment, ja s’ha fet gairebé
realitat avui dia amb la recopilació de dades i informacions sobre nosaltres
anomenada “Big Data”.

Ara que ja hem entrat en matèria, i així com en un article anterior els vaig
recomanar descarregar-se l’arxiu de dades que Facebook té sobre vostès, a través de l’enllaç que hi ha en la pàgina de la configuració general del seu
compte, avui els encoratjo a donar una ullada a l’eina “La meva activitat”
de Google, a la que podran accedir fàcilment clicant sobre l’opció
“privadesa”, situada a baix a la dreta de la pàgina principal de Google i,
una vegada iniciïn sessió amb el seu usuari, entrin dins de l’opció “Compte
de Google”, a dalt a la dreta de la pàgina. Allí podran accedir a la seva
activitat, on trobaran una autèntica agenda personal i íntima amb tot el que
hi han buscat, quins llocs han visitat, que han fet en els serveis prestats
pel buscador, amb qui s’han escrit correus electrònics des de Gmail, tots
els vídeos visualitzats a Youtube, amb els respectius m’agrada i comentaris
que hi heu fet, ordenats per dia i hora que els han vist, per quins carrers
i places han passat mitjançant Google Maps, les aplicacions buscades o
descarregades a Google Play, entre moltes altres informacions. Si tenen
curiositat per conèixer el seu atractiu comercial per a les marques, aquí
tenen l’opció de descobrir les dades personals recopilades  en l’apartat de
la configuració dels anuncis gràcies a les geolocalitzacions i les
simpàtiques cookies o galetes informàtiques guardades, mitjançant les quals
comprovaran quin tipus de consumidors o potencials clients són, en funció dels interessos més rellevants que li hauran explicat, a cau de clic, al
gegant de les comunicacions i amb les quals es guanya la vida si cliqueu
sobre els enllaços que us proposa, a través dels seus anunciants.

Per sort, des d’ara tenim l’opció de limitar i impossibilitar l’accés a les
nostres dades i, fins i tot, d’esborrar el nostre rastre digital, tot i que
encara haguem de tenir ben present que seguim exposats a què algú hagi
capturat i guardat, sense ni que ens n’assabentem, una informació rellevant,
un tuit o comentari desafortunat que hem fet públics en un mal moment. Tant
de bo aquesta recuperada llibertat d’expressió ens permeti ser més valents i
practicar aquell savi consell de l’activista dels drets civils, Martin
Luther King, que deia que “les nostres vides comencen a acabar-se el dia que guardem silenci sobre les coses que de veritat importen”.

Èric López i Ribes 

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.