“La manca de diagnòstic, l’abandonament o el retard d’un tractament dental per la pandèmia, tenen conseqüències tan greus com les de qualsevol altra malaltia”

ENTREVISTA A Miquel Gensana, gerent de Grup Ilerdent

La pandèmia ha marcat un abans i un després en l’atenció sanitària que s’ha vist assetjada per la virulència i l’alta transmissió comunitària de la Covid-19. L’exigència i immediatesa de consum de recursos per fer-hi front ha estat un dels principals greuges comparatius respecte d’altres malalties que s’han vist molt afectades per la singularitat d’aquesta crisi sanitària global.

“L’àmbit de la salut bucodental no ha escapat a aquest alentiment, tant en el diagnòstic com en l’inici o seguiment de tractaments ja pautats”, tal com explica Miquel Gensana, gerent de Grup Dental Ilerdent. Amb ell parlem sobre l’impacte de la Covid-19 en l’atenció dental i les pautes a seguir per restituir els nivells de salut prepandèmia.

 

Durant la pandèmia, la gent ha deixat d’anar al dentista?

En el nostre cas, que hem estat oberts de forma ininterrompuda, és cert que el ritme de visites es va alentir notablement durant els primers mesos i les primeres setmanes va quedar pràcticament reduït a les urgències. De fet, la mateixa setmana del primer confinament ja teníem habilitat el servei de telemedicina gratuïta per als nostres pacients i la clínica va estar assistida en tot moment per un equip complet d’odontologia, es van reforçar els serveis d’atenció telemàtica al pacient i es va mantenir operatiu el laboratori protètic del grup, iLab-17, per assistir tothom que necessités una reparació o subministrament de pròtesi dental. Aquest últim servei es va oferir fins i tot a domicili, per evitar els desplaçaments en un moment que tothom tenia molta por al contagi.

Com ha influït la por en aquesta decisió d’anar al dentista? Segurament, ha estat el principal motiu pel qual moltes persones van decidir posposar la seva cita. No oblidem que la transmissió oral d’aquest virus ens col·locava en una posició molt delicada i en sabíem ben poc. Tot i això, vam realitzar grans i ràpides inversions per anar una passa per endavant i cada dia incorporàvem més i millors equips d’autoprotecció, tant per als professionals com per als pacients, o nous sistemes de ventilació i desinfecció, alhora que solucions tecnològiques i infraestructures específicament dissenyades per combatre la transmissió de la Covid-19 en entorns sanitaris.

I van obtenir resultats? I tant! Tota aquesta inversió va anar acompanyada d’una comunicació propera i personalitzada que va transmetre i convèncer els nostres pacients que Ilerdent era una clínica segura. De fet, abans de la fi del confinament ja s’havien reorganitzat agendes per atendre els pacients segons la seva prioritat mèdica; això sí, amb moltes limitacions quant a volum, ja que els aforaments i protocols sanitaris no permetien atendre tantes persones com haguéssim volgut.

Com han impactat totes aquestes limitacions? I els confinaments i restriccions a la mobilitat? Tenim una àmplia cartera de pacients d’arreu de la província, la Franja o les Terres de l’Ebre, principalment. Tot i que fins i tot, vam habilitar serveis d’expedició de certificats de desplaçament que facilitàvem als nostres pacients junt amb la prescripció mèdica de visita, segons el tipus de confinament perimetral de cada moment: municipal, comarcal… És cert que molts pacients van anar ajornant la seva visita i, avui, detectem un retard en els tractaments directament proporcional a la distància del domicili del pacient.

Com se soluciona aquesta situació? En primer lloc, amb una bona auditoria del nivell d’adherència dels pacients als tractaments. És a dir, avaluem la fitxa de cada pacient i fem seguiment de si ha fet la visita programada, si ha iniciat el tractament prescrit o ha complit amb les revisions i sessions de manteniment posteriors. A Ilerdent hem dedicat una secció de l’Àrea d’Atenció al Pacient a realitzar aquest estudi i quan detectem una incidència en aquesta línia temporal, ho comuniquem perquè la direcció mèdica en faci l’avaluació i marqui la urgència de la cita mèdica.
Paral·lelament, hem activitat una línia de comunicacions nominatives –cartes, SMS o newsletters– als pacients que fa 12 o més mesos que no han visitat la clínica, recordant-los la importància de la revisió i higiene dental anual.

Quina és la prioritat a Ilerdent? Curar els nostres pacients i, sobretot, fer prevenció mitjançant la finalització o les revisions dels tractaments ja iniciats. Un tractament pautat que no es completa, o s’ajorna sine die, és un risc innecessari per a la salut bucodental. Parlem, fins i tot, de patologies senzilles i fàcils de tractar, però que poden esdevenir l’inici d’un gran problema si no s’atenen adequadament, en forma i temps.

A banda dels casos habituals, detecten noves malalties associades a la Covid-19? Tristament així és. D’una banda, tenim els pacients que han patit la malaltia i han vist greument afectat el seu sistema immunitari. Aquest desequilibri els fa més vulnerables a les infeccions, a la malaltia periodontal o a la pèrdua de dents. De l’altra, trobem les persones afectades psicològicament per la situació que pateixen mals que es reflecteixen directament en afeccions com ara el bruxisme (serrar les dents) o trastorns de la son (roncs, apnees), totes elles de fàcil tractament des de l’odontologia, en els seus estadis inicials o més lleus.

Quin consell donaria a la població per recuperar la seva salut dental? Primer de tot, si senten alguna molèstia o fa més d’un any que no visiten el dentista, que demanin cita avui mateix. També els vull fer saber que la major part de les situacions són reversibles, o com a mínim millorables, i que l’aprenentatge que hem fet durant la pandèmia ha servit per incrementar notablement els nivells d’assistència i atenció als nostres pacients. 

En el nostre cas, molts dels serveis i recursos implantats han passat a formar part del dia a dia d’Ilerdent, com ara el servei de telemedicina gratuïta o la programació seriada que permet concentrar un tractament en poques i còmodes sessions per al pacient. He de dir que res de tot això hauria estat possible sense el compromís de les persones que treballen en les diferents àrees de Grup Ilerdent i a tots els nivells; o sense la responsabilitat i confiança dels nostres pacients. La salut és, al cap i a la fi, cosa de persones.

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.