La fotografia de natura i els documentals experimentals, protagonistes de la segona jornada de la Setmana de la Comunicació

El guionista i realitzador Félix Pérez-Hita i el fotògraf i enginyer Jordi Bas han visitat aquesta tarda la Facultat de Lletres de la UdL

El certamen, que se celebra del 16 al 19 d’abril a la Facultat de Lletres, està dedicat als formats documentals

El guionista i realitzador Félix Pérez-Hita i l’enginyer i fotògraf de natura Jordi Bas han estat els protagonistes de la segona jornada de la Setmana de la Comunicació, que s’ha desenvolupat aquesta tarda a la Facultat de Lletres de la UdL.

La primera de les ponències ha anat de la mà de Félix Pérez-Hita, qui, juntament amb Andrés Hispano, produeix la sèrie documental “Soy Cámara”, un espai experimental i participatiu que reflexiona sobre la societat contemporània, posant èmfasi en la manera en què es produeixen les imatges, tant en els àmbits més tradicionals com en xarxa.

En la seva ponència, titulada “Soy Cámara, imatges sobre imatges”, Pérez-Hita ha destacat la importància de crear continguts audiovisuals nous a partir de fotografies i vídeos ja existents. De fet, “Soy Cámara” és fruit de la unió de materials que es troben en xarxa. “Es tracta de connectar tot allò que és a Internet”, ha explicat el realitzador audiovisual.

Félix Pérez-Hita ha combinat la seva intervenció amb la projecció d’alguns fragments del seu treball audiovisual, i ha clos la ponència encoratjant els estudiants interessats en l’àmbit audiovisual a desenvolupar els seus projectes.

A continuació ha arrencat la ponència “Fotografia del Patrimoni Natural: de la documentació asèptica a la seducció ambiental”, que ha anat de la mà de Jordi Bas. En la seva intervenció, Bas ha fet un especial èmfasi en aquells formats documentals que serveixen per mostrar el patrimoni cultural i natural, i en la seva experiència com a fotògraf de natura.

La temàtica de la conferència no ha estat casual, i és que l’any que ve la Universitat de Lleida inicia un nou Màster en Comunicació del Patrimoni Cultural i Natural, de manera que la darrera de les ponències d’avui ha servit als estudiants per fer un primer tast d’allò que suposarà aquest Màster que s’impartirà a la Facultat de Lletres a partir de l’any vinent.

Bas, en la seva intervenció, ha reflexionat sobre el valor de les imatges, i ha diferenciat entre aquelles fotografies que serveixen com a documents gràfics, donant fe de fets rellevants i esdevenint una eina de gestió i recerca, i aquelles que considera documents estètics, que desperten les emocions i són autèntiques “eines de seducció ambiental”.

En aquest sentit, Bas ha destacat un dels fenòmens més contemporanis en la fotografia de natura, i és l’auge d’aficionats que es dediquen a fer fotos, majoritàriament de fauna salvatge. Així, ha apuntat a l’aparició de la fotografia digital i l’auge d’Internet i les xarxes socials com les principals causes d’aquest fenomen.

La 15a Setmana de la Comunicació seguirà demà a la tarda, i ho farà de la mà de Mario Torrecillas, director del projecte Pequeños Dibujos Animados, i de Javier Espada, director del documental “Generación: Buñuel, Lorca, Dalí”, obra a concurs de la 24a Mostra de Cinema Llatinoamericà de Lleida, que també es projectarà a la Facultat.

LA SETMANA DE LA COMUNICACIÓ

Del 16 al 19 d’abril, el grau en Comunicació i Periodisme Audiovisuals de la Universitat de Lleida organitza la 15a Setmana de la Comunicació, un certamen celebrat anualment que té per objectiu aprofundir en una rama particular de la comunicació a través d’acadèmics i professionals, que expliquen la seva experiència a partir de diferents ponències.

La quinzena edició de la Setmana de la Comunicació es titula «Mirades documentals» i versarà sobre els diferents formats documentals que podem trobar en l’actualitat: des de les docusèries, els podcasts radiofònics, els documentals interactius, d’animació i d’arxiu fins als documentals de testimoni en primera persona.

En aquesta edició de la Setmana de la Comunicació es farà especial èmfasi en aquells formats documentals que han destacat a l’hora de mostrar el patrimoni cultural i natural, ja que aquesta serà la temàtica del nou Màster que s’impartirà a la facultat a partir de l’any vinent, el Màster en Comunicació del Patrimoni Cultural i Natural.

La Setmana de la Comunicació està organitzada pel Departament de Filologia Catalana i Comunicació, amb el suport de la Càtedra de Periodisme i Comunicació Audiovisual, el Vicerectorat d’Activitats culturals, la Facultat de Lletres, el Consell Social de la Universitat de Lleida, la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya i Animac.

 

L’autoria de les fotografies correspon a l’organització de la Setmana de la Comunicació.

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.