Desacord amb la preparació de la tornada a l’escola al setembre de l’any 2020-21

COMUNICAT. Representant de medis d' AFEES (Agrupació de Famílies per una Elecció Educativa Segura)

CARTA AL DIRECTOR. “EL SILENCIO DE LOS CORDEROS”

Sr. Director

Som l’Agrupació de Famílies per una Elecció Educativa Segura (AFEES). Ens dirigim a vostè per mostrar el nostre desacord amb la preparació de la tornada a l’escola al setembre de l’any 2020-21 en el context de pandèmia de covid-19 i subscrivim no portar als nostres fills/es a l’escola i basem aquesta decisió en els següents motius:

En primer lloc, perquè les mesures establertes pel departament d’educació no son creïbles ni factibles:

• Els grups de 25 membres en primària i 30 en secundària són els grups ordinaris. No hi haurà desdoblament ni grups bombolla efectius. En aquestes condicions, no es garanteix la distància mínima i la ventilació de l’aula serà insuficient. En definitiva, amb uns grups tan grans tancats tot el dia en un mateix espai no es pot garantir que cada grup no es converteixi en un focus de contagi.

• No sabem quines mesures de neteja es posaran en marxa ni si s’incrementarà el servei de neteja, pel que no sabem qui realitzarà les accions d’higiene fixades, en especial en relació amb el seguiment d’assignatures optatives i especialitats i els canvis d’aula que requereixen. Òbviament, rebutgem la possibilitat que sigui el personal docent qui se n’ocupi.

• No confiem en les mesures de protecció i les normes sobre l’ús de mascareta, que trobem insuficients en les condicions d’espai i grandària de grup establertes. D’altra banda, no es garanteix la disponibilitat de mesures de protecció suficients, tant per als infants com per al professorat.

• Sobre les condicions sanitàries. La manca de reforç en aquest sentit ens sembla especialment preocupant. Els nostres docents no són personal de infermeria. Tot i així se’ls fa responsables de les mesures de higiene, de les condicions de l’ aula i de la detecció de símptomes. No tenim notícia de la disponibilitat de tests PCR ni de personal que l’ hagi de realitzar, com tampoc ens refiem que vagin a realitzar-se a tots els membres dels grups que s’ aïllen quan hi ha simptomatologia en un grup.

• Els dubtes sobre les condicions de transmissió de la malaltia s’ incrementen quan pensem en les activitats que realment es duran a terme, començant per les entrades i sortides, les estances d’ acollida familiar (es faran grups bombolla per impedir la barreja?), el funcionament del menjador amb la deguda neteja d’ espais. En secundària, on quasi totes les assignatures són d’ especialitat, la barreja de grups i personal docent és més freqüent.

• El pla no dóna confiança respecte del tractament dels episodis d’ aïllament. Les famílies amb dos o més membres a l’ escola poden suposar un risc per a aules no aïllades, quan un dels membres del grup aïllat té un membre a l’ escola que no es troba aïllat tampoc no sabem.

• El pla no resol què passarà amb les famílies que tenen persones vulnerables o immunodepressores, si podran quedar exemptes de la presencialitat i quina atenció rebran aquestes persones. El pla tampoc preveu el tractament educatiu dels infants que es troben aïllats de forma preventiva. Creiem que en aquests casos, la igualtat entre infants no queda garantida, ja que no es mobilitzen recursos ni es disposen d’actuacions especifiques.

Segon, trobem una manca d’ ètica i de sentit de la realitat fer-nos signar una Declaració responsable a les famílies, per diferents motius:

• Això no garanteix que cap família realitzi actuacions d’ocultament de risc respecte de l’aparició de símptomes.

• Poden donar-se escenaris de contaminació creuada entre grups perquè existeixen persones que tot i transmetre la malaltia no pateixen els símptomes.

• Un infant pot desenvolupar els símptomes quan es troba a l’escola, sense que la família ho hagi advertit.

Tercer, la prohibició expressa de models diferenciats i opcions de no presencialitat o semipresencialitat suposa, en realitat, un menysteniment cap al conjunt de la comunitat educativa:

• No s’ha ofert aquesta possibilitat a les famílies.

• El departament no posarà a disposició dels centres recursos personals ni materials ni formatius per tal de desenvolupar estratègies educatives pròpies amb l’objectiu de minimitzar l’estanda dels infants a les escoles.

• No existeixen plataformes o recursos tecnològics adients i complerts per a cobrir les necessitats de famílies que, per motius de salut, no poden portar els seus fills a l’escola, en trobar-se en situació de risc. La compra d’equips individuals (tablets, ordinadors, aparells) no és, per sí mateixa, una solució per a les necessitats que generarà la situació davant la qual ens trobem.

Finalment, les famílies considerem que el pla de reobertura de les escoles per al 2020- 2021 ha estat elaborat en condicions d’una manca total i absoluta de transparència, objectivitat i participació:

• Es sustenta en premises falses o dades controvertides, començant per l’aseveració que els nens no contagien, i sense comptar amb informació definitiva sobre la seroprevalència, les condicions d’inmunitat i les condicions en què es realitzaran tests PCR per al conjunt de la comunitat educativa.

• Manca de participació de comitès de salut laboral per avaluar les mesures fixades, i sense consulta al conjunt de la comunitat educativa.

• Aquest pla s’ha realitzat sense diàleg amb tots els actors de la comunitat educativa, començant per les famílies, els cossos de personal docent i no-docent i les administracions locals.

Per tant, sol·licitem:

• Que les mesures demanades no poden suposar una minva de drets del professorat i personal no docent.

• Que l’increment de despesa que suposi en cap cas l’hem d’assumir les families amb les conegudes quotes il·legals.

• Que les mesures que proposem han de garantir la equitat entre infants.

• Que si demanem poder fer projectes híbrids o semipresencials o excepcions per a determinats nens que sigui sense augment d’hores de treball dels professors, i amb la seva participació.

• Facilitat per conciliar en cas de semipresencialitat, no presencialitat o episodis d’aïllament.

• Que els professors i professores de risc puguin donar classes online a casa seva als alumnes de risc o amb familiars vulnerables.

• Que les famílies amb membres d’alt risc tinguin l’opció de ensenyament amb plataformes virtuals.

• Que les families que per salut no facin classes presencials no perdin la plaça escolar.

• Mascaretes gratuïtes homologades FFP2 per mestres i personal de l’escola en quantitat suficient segons duració. També opció a pantalles.

• Que no desapareguin les especialitats.

• Reducció de ràtio a les aules o desdoblament de grups.

• Jornada continua i així evitar aglomeracions.

• Possibilitat de que les famílies puguin optar per una flexibilitat educativa, escollint entre educació presencial, semipresencial, o a distancia, de manera estructural, dotant al sistema educatiu dels mecanismes necessaris per a que les families optin pel model que li resulti més adequat per les seves casuístiques, entorn, medis i necessitats, dotant sempre totes les opcions dels recursos necessaris tant materials com de personal. L’educació online rebaixa les ràtios.

• Buscar espais més amplis i ben ventilats per fer classes com s’ha fet a Dinamarca ( biblioteques municipals, zoo, centres cívics…)

• Dotació de tecnologies a tots els centres educatius, mestres i alumnes, la bretxa econòmica s’ampliarà més encara i moltes famílies no podran fer front al cost tecnològic.

• Implementar infermera escolar als centres educatius per tasques assistencials i promoció de la salut entre altres. Mantenir vetlladores i especialistes.

• Dotació de personal qualificat per a tot l’alumnat, psicopedagogs, educadors socials a mes d’adaptació dels materials per a les seves casuístiques.

• En cas de fer excursions facilitar les sortides a l’entorn immediat sense us de transport.

• Formació constant a tots els nivells a docents i famílies.

• Ampliació de la dotació dels EAP per fer els dictamens als alumnes.

• Increment de serveis de neteja i disposició de personal durant l’horari docent.

• Suport per al professorat per tractar la gestió emocional d’alumnes que han viscut situacions dramàtiques a casa, pors i ansietats.

• Els alumnes escolaritzats a casa deuen tenir dret a la targeta moneder. Necessitat d’ampliació de beques.

• Els alumnes escolaritzats a casa amb NESE deuen rebre el suport psicopedagogic que rebrien a la escola normalment. A més dels recursos materials i humans qualificats, (psicopedagogs, logopedes, educadors socials, etc….)
Considerem que si es complís amb aquestes mesures, la tornada seria segura per a les famílies que decidissin portar les seves filles i fills a l’escola, si alhora es garanteix una assistència per a les persones que no poden o no volen dur-les-hi.

En cas contrari, cridem a la VAGA EDUCATIVA DE FAMÍLIES. Primer és la salut de tota la comunitat educativa.

AFEES – Agrupació de Famílies per una Elecció Educativa Segura.

 

 

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.