Un arreveure al turisme low cost

OPINIO TURISME. Per Andrei Boar. Jurista i professor d'Economia Financera i Comptabilitat a la UPF Barcelona School of Management

Les restriccions per la pandèmia que vam viure durant el 2020 i 2021 van tenir un fort impacte en el turisme. La impossibilitat de fer grans desplaçaments va provocar un canvi de paradigma cap a un model de proximitat.

Aquest canvi en el comportament va comportar fortes pèrdues en el sector hoteler i aeri pel fre en la demanda. La debilitat d’aquests empreses és la base per entendre els canvis en el turisme durant aquest any 2023.

L’acumulació de pèrdues dels anys anteriors, junt amb la inflació del 2022 i l’augment dels costos per exemple del petroli, ha provocat una disjuntiva en les aerolínies. Segueixen apostant per preus baixos per captar clients o per contra, es veuen forçades a pujar-los per compensar la seva malmesa situació financera?

La fi dels cap de setmana a Londres per 30 euros

La decisió es pot veure en els preus: han desaparegut les ofertes de companyies low-cost de vols a 1, 5 o 10 euros; els vols transatlàntics han arribat a doblar-se respecte els anys anteriors; ja no es pot anar a Londres i tornar per 30€ al mateix cap de setmana, etc. Per tant, el canvi en el model de preus ha eliminat el que coneixíem com a turisme low-cost.

Aquest canvi, es veu representat també en els beneficis de les grans aerolinies. Per exemple, en el cas de IAG (matriu de Vueling, Iberia i British Airways, entre d’altres), va tancar l’any 2022 amb un benefici net de 431 milions d’euros i declaren estar transformant els seus negocis amb l’objectiu de tornar als nivells de beneficis anteriors al COVID-19 durant els propers anys. Tot i això, el seu patrimoni net acabarà l’any entre el 3 i el 5% dels seus actius, amb una situació de forta descapitalització que la manté en alerta.

Segons dades d’Hosteltur, la inflació en el sector “Viatges” es va incrementar a l’any 2022 un 11% al primer trimestre, un 15% al segon i un 6% al tercer, per acabar baixant finalment un 8% en l’últim període de l’any. Sembla que l’increment de preus en el sector turístic està arribant al seu límit.

La complicada decisió de les famílies

Durant aquest any es pot esperar una reducció de la demanda arran de l’increment generalitzat dels preus, ja no del turisme, sinó de la vida en general. La restricció pressupostària de les famílies s’ha reduït en molts casos, ja que no sempre els sous segueixen a l’IPC i per tant, s’haurà de plantejar a què es destina la despesa.

A més, tornarem a tenir un paradigma similar als anys de la pandèmia, ja que el canvi en el model de viatge, ara provocat pels preus, no eliminarà del tot el turisme, sinó que el més beneficiat serà el nacional. Tornaran les escapades i viatges al nostre voltant. Per tant, desapareixerà el turisme i els viatges? No, però sí que augmentaran els viatges de curta distància i amb una reducció de la despesa.

Com tot a l’economia, la situació serà temporal o cíclica. Un cop les empreses de viatges tornin a enfortir la seva situació econòmica, podrem tornar a obrir l’aixeta del low-cost per tornar a augmentar els clients. Per tant a la pràctica, només li hem dit un a reveure per uns quants anys.

 

Un arreveure al turisme low cost

 

Andrei Boar
Jurista i professor d’Economia Financera i Comptabilitat a la UPF Barcelona School of Management
UPF Barcelona School of Management

 

 

 

 

Sobre la UPF-BSM
La UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) és l’escola de management de la Universitat Pompeu Fabra, la millor universitat pública de l’Estat, segons el rànquing Times Higher Education 2022. La UPF-BSM és una institució doblement acreditada per AMBA i EQUIS, dos dels tres reconeixements acadèmics més prestigiosos del sector de l’educació superior, fet que la situa entre les millors escoles de negocis del món. L’escola fa una aposta decidida per la qualitat acadèmica i el desenvolupament de la recerca com a eixos per a la transformació social i es basa en valors com el rigor i l’ètica, quelcom que li permet generar coneixement i impacte econòmic i social, gràcies a un model d’aprenentatge actiu, personalitzat i interdisciplinari. Compta amb una xarxa de més de 500 empreses col·laboradores i una comunitat de més de 25.000 alumni arreu

Globallleida
Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.