MORERA. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida. CONCERT «VEXATIONS» D’ERIK SATIE AMB JOAN BAGÉS I QUARTET PRYSMA
Puntualment a les 10.00 h del dissabte ha començat a MORERA, el Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida la insòlita i exigent interpretació de Vexations, l’obra més enigmàtica i radical d’Erik Satie, en una performance de catorze hores que s’emmarca dins la programació de l’Any Ricard Viñes.
L’acte, organitzat conjuntament amb l’Auditori Municipal Enric Granados, ha ofereit al públic l’oportunitat d’endinsar-se en una experiència sonora excepcional. El pianista Joan Bagés afrontava la interpretació de les 840 repeticions que indica la partitura original, mentre el Quartet Prysma (Joan Sancho, Xesco Grau, Enric Boleda i Esther Trilla) intervenia creant un paisatge sonor que acompanyava i transformava la percepció de la repetició, convertint-la en memòria, resistència i contemplació. Més de 250 persones han poguts gaudir del concert que finalitzava a les 12 de la nit
Una obra mítica que gairebé mai s’interpreta sencera
Escrita cap al 1893 i considerada durant dècades una peça impracticable, Vexations consta de només 152 notes, però Satie va deixar escrit que el motiu havia de repetir-se 840 vegades seguides, recomanant a l’intèrpret preparar-se “en el silenci més profund, mitjançant immobilitats serioses”. L’obra no fou interpretada en vida del compositor i no es difongué fins al 1963, quan John Cage la va fer sonar per primera vegada en una mítica marató amb deu pianistes.
La proposta que avui acull Lleida reinterpreta aquest gest musical extrem imaginant què hauria passat si Ricard Viñes, amic íntim i difusor de l’obra de Satie, hagués afrontat aquest repte. Viñes va ser determinant en la projecció internacional de Satie, i la seva complicitat va marcar la etapa més fructífera del compositor.
Lleida commemora també el centenari de la mort de Satie
Amb aquest concert de llarga durada, l’Any Ricard Viñes se suma a la commemoració del centenari de la mort de Satie (1925) i reivindica el llegat del pianista lleidatà, figura clau de la modernitat musical europea i ponte fonamental entre les avantguardes franceses i el panorama musical internacional.
La interpretació s’allargà fins al vespre, i el públic va poder entrar i sortir lliurement, vivint l’experiència en diferents moments al llarg del dia.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.