Lleida, amb L de lideratge. Entrevista a  Marc Ibós, CEO de Talkual. 

Nascut entre pomeres, el Marc Ibós és un emprenedor que ha sabut reinventar-se per convertir una poma descartada en una oportunitat de negoci amb propòsit. CEO i cofundador de Talkual, lidera una empresa que vol canviar el relat de l’alimentació, posant al centre el valor de l'aprofitament i el consum conscient.

Entrevista realitzada per Joan de Santiago Bayona

IMATGE D’ARXIU

Nascut entre pomeres, el Marc Ibós és un emprenedor que ha sabut reinventar-se per convertir una poma descartada en una oportunitat de negoci amb propòsit. CEO i cofundador de Talkual, lidera una empresa que vol canviar el relat de l’alimentació, posant al centre el valor de l’aprofitament i el consum conscient. El que va començar com un projecte de fruita “imperfecta” és avui un referent en sostenibilitat, ecommerce i autenticitat.

Com equilibres la intuïció i l’anàlisi de dades a l’hora de decidir?

La intuïció és velocitat. Les dades, seguretat. Tot depèn del temps de reacció que tinc. A vegades, especialment en producció, les decisions s’han de prendre ràpid perquè hem de complir amb comandes i cal buscar el mal menor. Quan un problema m’arriba a mi, normalment ja ha passat per tots els graus intermedis i managers. Així que sovint només cal que algú prengui la decisió i assumeixi les conseqüències. Aquí és on entren l’experiència i la intuïció._

Ara bé, si disposo de temps i no és una decisió urgent, llavors la millor eina és l’anàlisi de dades. Cal mirar fredament què diu la realitat i actuar en conseqüència. Saber quan cal actuar amb cap i quan amb instint és clau.

Quina és la lliçó més valuosa que has après liderant equips?

N’he après moltes, però una de les més importants és escoltar l’equip. Sovint, la millor solució ve d’un treballador que ha detectat un detall que tu, des de dalt, no havies vist.

Recordes un fracàs que, amb el temps, es va convertir en una gran oportunitat?

Quan vam llençar el projecte es deia Imperfectus. Al llençar-ho al febrer del 2020, en plena pandèmia, tota la part burocràtica va quedar paralitzada. Una empresa es va oposar al nostre registre i no vam poder registrar el nom. Això ho vam saber al cap d’un any, així que vam estar tot aquest temps invertint en una marca que no podem protegir: xarxes, caixes, comunicació… Tot era amb aquest nom. Però allò que semblava un desastre va ser una oportunitat per plantejar-nos com ens volíem dir i què volem transmetre. Així va néixer TALKUAL, una marca que ens representa millor i que ens va obligar a fer les coses amb més sentit i més solidesa.

Has hagut de reinventar-te alguna vegada? Explica com ho vas fer.

De fet, la creació de TALKUAL ha sigut una reinvenció total. Abans ens dedicàvem a vendre pomes a l’engròs, però en el món de les matèries primeres o tens molt volum o no tens poder. Era un negoci petit. Amb TALKUAL he crescut moltíssim professionalment i he hagut d’aprendre tot el que comporta gestionar un ecommerce, que abans desconeixia completament. He après de marketing, atenció al client, finances, IT, producte… Ha sigut un màster accelerat i constant.

Com definiries l’èxit en la teva vida professional?

Per mi, l’èxit és generar impacte. Saber que una fruita que hauria acabat al contenidor arriba a una taula, o que algú canvia la seva manera de comprar gràcies al nostre missatge. Això és el que dóna sentit a la feina. Evidentment, per poder quantificar aquest impacte també és important analitzar diferents KPI. Veure que l’empresa creix, que som més sostenibles i més eficients, també és molt engrescador i necessari per continuar.

Hi ha alguna fita que encara tinguis pendent d’aconseguir?

Sempre en queden. No crec que mai s’acabin els objectius ni la necessitat de millorar. Totes les empreses estan obligades a evolucionar, perquè el que funciona avui pot no funcionar demà. Tot i que ara mateix els números són bons i hem assolit moltes fites importants, som una empresa petita amb només 5 anys de recorregut. Encara ens falta molt per fer, tant en obrir nous mercats com en millorar tecnològicament i operativament en pràcticament tots els àmbits.

Què busques en una persona quan contractes algú per al teu equip?

Doncs sempre dependrà de en quina posició estigui, de si necessitem un junior o un senior, pero el més important es l’actitud i el sentit comú. Vull persones amb ganes de fer, que no tinguin por de responsabilitzar-se i que sàpiguen adaptar-se als canvis.

Quin paper juga la cultura d’empresa en l’èxit del negoci?  
És clau. Sense cultura no hi ha direcció. Pots tenir un bon producte i vendes, però si l’equip no entén perquè fa el que fa, tot es desmunta tard o d’hora. A TALKUAL la cultura està molt marcada pel propòsit: evitar el malbaratament, fer les coses amb sentit i ser transparents. Aquesta manera de fer ens ajuda a prendre decisions coherents i a mantenir-nos fidels al projecte, fins i tot quan venen mal dades. La cultura és el que et fa aguantar i avançar.

Quin és el factor clau per garantir la supervivència d’un negoci?

Adaptabilitat. Res dura per sempre i el mercat canvia cada sis mesos. Si no tens la capacitat de reinventar processos, missatge o producte, estàs fora de joc. Cal saber llegir el moment, escoltar el client i actuar amb rapidesa, encara que això impliqui trencar amb el que feies fa només uns mesos.

Com has aconseguit diferenciar-te de la competència?

Ens hem diferenciat explicant una veritat incòmoda: que el sistema alimentari té moltes disfuncions i genera molt de malbaratament. Nosaltres no venem només fruita, venem una manera diferent d’entendre el consum. Apostem per la transparència, el propòsit i per posar en valor el que els altres descarten. Això connecta amb un tipus de client que busca alguna cosa més que un producte, i això ens dona força.

Creus que és possible desconnectar completament de la feina?

Sincerament, no. Quan ets emprenedor i tens responsabilitat sobre un projecte, la feina forma part de tu. Hi ha moments que pots baixar el ritme, fer pauses, però el cap mai para del tot. Quan disfrutes tant una cosa, tampoc tens intenció de desconnectar del tot, perquè no ho vius com una obligació sinó com una passió.

Hi ha algun hobby o afició que t’ajudi a desconnectar de la feina?

Ara diré un tòpic que diuen molts empresaris, però jo gaudeixo molt fent esport. Anar al gimnàs i cuidar-me forma part dels meus hàbits, i quan vull una mica més d’adrenalina vaig a escalar o amb bicicleta. També m’encanta viatjar i gaudir de plans socials amb amics, és la millor manera de carregar piles.

Com continues aprenent i evolucionant en el teu sector?

Tinc una petita addicció als podcasts. Escolto de tot: negoci, màrqueting, innovació, psicologia… També m’encanta llegir. Però una de les millors formes d’aprendre és el networking. Parlar amb altra gent que està construint projectes, compartir problemes i solucions, veure altres punts de vista… això és aprenentatge real i aplicable.

Hi ha alguna lliçó que hagis après tard però que ara valores molt?

Jo crec que és entendre que la resposta està en les dades. Sempre m’he guiat molt pel meu instint, i al principi funcionava, però quan el projecte agafa cert volum, cal una base més sòlida. És molt més fàcil i segur prendre decisions quan tens dades clares al davant. Ara confio molt més en la informació que tenim i això em dóna tranquil·litat i perspectiva.

Si poguessis millorar un aspecte de l’ecosistema empresarial de Lleida, quin seria?

Jo soc un gran defensor del networking, perquè a mi m’ha ajudat moltíssim. És veritat que hi ha esdeveniments que fa anys que existeixen, com la Trobada Empresarial al Pirineu, i fa poc n’han sortit de nous. Jo mateix sóc fundador d’una iniciativa recent que es diu Ponent Tech, que busca connectar l’ecosistema startup de la zona. A Lleida ens falta creure’ns-ho més, sortir del localisme i entendre que aquí també poden néixer projectes potents i amb visió global.

 

Joan de Santiago Bayona
Globallleida
Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.