“Donem gràcies a les esquerdes perquè hi entri la llum”, ha dit Leonard Cohen, cantant i poeta, referint-se a la seva estança en el monestir Mount Bodly Zen Center, on es va sotmetre a una duríssima disciplina que li va ajudar a sortir de l’esclavitud dels excessos d’alcohol i sexe. Núria Escur diu que ha recordat la frase de Cohen: “Perquè ara que no sabem d’on treure forces, cadascú en la seva cabana, amb el seu ofici a les espatlles i l’insomni de com buscar sortida als nostres, consol als grans i un mínim futur als fills, ara podríem recórrer a això”. La periodista es refereix a la teràpia Zen.
Núria Escur fa esment d’un “altre salvavides al qual agafar-se és el kintsugi, la centenària tècnica japonesa que t’ensenya que quan alguna cosa es trenca no has de llançar mai els trossos a les escombraries sinó reunir-los i crear una cosa més forta i duradora”, la periodista arriba a aquesta conclusió: “Cadascú es guareix com pot”. Com a traca final al seu escrit Trencat per fora, sencer per dins, Núria Escur fa aquesta reflexió: “Recordin que quan tot s’esquerda al seu voltant els passos són els següents: caus, et trenques, t’inclines i reculls els teus propis trossos, mires les peces restants, respires fondo, agafes resina, les enganxes com pots i hi enllaces l’amor dels teus”. ¿Satisfà la solució que proposa la periodista? Jo crec que no. Una cosa que s’hagi trencat mai recupera el seu valor original per molt ben feta que s’hagi fet la restauració. El jou dels preceptes que imposen les filosofies orientals no afecta als cristians perquè “Aquestes coses tenen certament una aparença de saviesa en un culte auto elaborat i humiliació i duresa envers el cos, sense cap valor, per satisfer la carn” (l’ego). Colossencs 2. 23).
Les tècniques de meditació orientals tan de moda en els nostres dies serveixen per intentar reparar els estralls que el pecat ha ocasionat en l’ésser humà. La reparació que poden produir les tècniques de meditació orientals i les dràstiques disciplines corporals a les que se sotmeten els qui les practiquen, poden, com en el cas de Leonard Cohen reparar superficialment la trencadissa manifestada en els excessos d’alcohol i sexe. Això no li retornarà a Cohen lo que era abans que es produís la trencadissa. Segles abans quan encara es trobava en el llom d’Adam va pecar desobeint el manament del seu Creador que no mengés el fruit de l’arbre prohibit. Perquè un hom pugui recuperar el seu valor original cal que sigui recreat. No que se l’apedaci, sinó que se’l transformi en una nova criatura. Aquesta transformació no la pot produir l’home. Únicament pot realitzar-la Déu i, ho va fer simbòlicament sacrificant uns animals, probablement uns anyells que representen a Jesús que és “l’Anyell de Déu que esborra els pecats dl món”. Amb les pells des animals sacrificats va tapar la nuesa en que es trobaven Adam i Eva. La sang dels animals sacrificat simbolitza la sang que Jesús va vessar en la creu que té poder d’esborrar tots els pecats (1 Joan 1: 7). Per emblanquir l’ànima no hi ha cap altre lleixiu que ho pugui fer.
Mitjançant una imatge artesanal Déu pretén que puguem entendre amb tota claredat el seu propòsit de restaurar l’home a l’estat en que es trobava quan va ser creat. Ho fa mitjançant la imatge d’un terrissaire, l’artesà que treballa el fang en el torn i el modela creant estris de diversa utilitat. Déu s’adreça al profeta Jeremies dient-li: “Aixeca’t, i baixa a la casa del terrisser, i allà et faré escoltar les meves paraules” (18:2). El profeta obeeix l’ordre de Déu i se’n va cap el taller del terrissaire i explica el hi veu: “Heu aquí, feia un treball al torn. I l’atuell de fang que ell estava fent es va fer malbé a la mà del terrisser, i en va tornar a fer un altre, com va semblar millor als ulls del terrisser de fer-ho” (vv. 3,4). Ara Déu li explica al profeta el que vol ensenyar-li amb aquesta imatge artesanal: “¿No puc fer amb vosaltres, casa d’Israel com aquest terrisser? Declaració del Senyor. Heus aquí com el fang a la mà el terrisser, així sou vosaltres en la meva mà, casa d’Israel” (v.6).
La imatge del terrisser modelant el fang en el torn ens transporta a la creació de l’home. El text ho descriu així: ”I el Senyor Déu va formar l’home de la pols del terreny, i va insuflar en els seus narius l’alè de la vida i l’home va esdevenir una ànima vivent” (. 7).


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.