LA RECONVERSIÓ COMERCIAL

CARTA AL DIRECTOR. JORDI TESTAR JUNCÀ

Els puntals de les economia tradicional  van perdent al llarg del temps el seu pes dins el teixit productiu, provocant una sèrie de desajustos tant en l’àmbit general com el  local,  que ens és més proper.

El sector primari, amb l’agricultura al cap, està patint des de molts anys unes reformes permanents en nom  d’una major eficiència i  rendibilitat, que ha suposat un constant abandonament del món rural, i la pèrdua de moltes petites explotacions unifamiliars per insostenibles.

Un altre tant va passar amb el sector secundari, primer amb una reconversió industrial traumàtica instada pels poders públics, i darrerament per la globalització i la transferència dels processos fabrils a països amb menys costos salarials i de producció, fets que han suposat el tancament de moltes empreses de tot nivell i àmbit, suposant una pèrdua de molts llocs de treball i desajustos socials.

Aquesta reconversió també afecta al sector terciari, especialment en el sector del comerç i no sols, també en el sector de serveis i financer, quantes oficines bancàries no han tancat?  El fet és que fa uns anys, que va sofrint  una reducció imparable, fins al punt de què pràcticament s’han extingit,  tots aquells comerços locals de proximitat de llarga tradició, que tant ens caracteritzaven, per la desavantatge competitiva per dimensions i costos enfront de les cadenes de distribució tant nacionals com internacionals, i els grans centres comercials.

Darrerament, a més  fins i tot aquests establiments,  estan reduint la seva presència en llocs no estratègics com és Lleida, per manca de volum del negoci, perquè no (…) un target de població suficient. Però sobretot per quant, els hàbits dels consumidors van canviant, perquè no (…) competir amb  la venda “on line”, amb capacitat il·limitada  d’oferta de productes, sense les limitacions de stock i magatzematge, i molta agilitat i comoditat  en  el procés de compra i recepció.

Tot això té unes conseqüències nefastes al si de la ciutat no  tan sols laborals, sinó perquè el tancament de locals, amb la seva imatge d’abandonament, se suma també a una progressiva  deixadesa i degradació tant  física com ambiental dels carrers on hi havia activitat comercial.

JORDI TESTAR JUNCÀ

Comments (0)
Add Comment