El COILL reclama “120 Llevadores Més x Lleida”

Lleida acull divendres la Diada de les Llevadores i Residents LLIR 2026 amb una jornada centrada en l’actualització i la reflexió professional
El Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Lleida (COILL), a través de la seva Comissió de Llevadores, celebra aquest divendres, dia 8 de maig, la Diada de les Llevadores i Residents LLIR de Lleida 2026 amb el lema reivindicatiu “120 Llevadores Més x Lleida”. Quantitat de professionals que el col·lectiu estima que falten a la província.
La Comissió de Llevadores ha programat una jornada que fa valdre el paper clau de les llevadores en l’atenció a la salut sexual, reproductiva, materna, neonatal, infantil i adolescent de les dones i de persones de gènere divers. L’esdeveniment tindrà lloc a l’Aula Magna del Campus de Ciències de la Salut de la Universitat de Lleida i reunirà llevadores i infermeres residents de l’especialitat, en una sessió acadèmica orientada a compartir coneixement i experiències i a debatre sobre pràctiques actuals en l’àmbit obstetricoginecològic.
La jornada s’iniciarà amb la benvinguda institucional a càrrec de Leyre Estallo, vocal llevadora del COILL. Tot seguit, el programa abordarà diversos temes d’interès clínic i professional. Laia Casadevall presentarà la Guia del part planificat a casa a Catalunya i convidarà a la reflexió sobre les induccions del part. Per la seva part, Inma Marcos parlarà del pinçament òptim del cordó umbilical i conduirà un taller pràctic sobre distòcia d’espatlles, que permetrà aprofundir en la gestió d’aquesta complicació obstètrica.
Posteriorment, les llevadores i LLIR del COILL participaran en un dinar corporatiu al Club Tennis Urgell, un espai de trobada que afavorirà l’intercanvi informal i la cohesió entre professionals.
Amb aquesta diada, el COILL reafirma el seu compromís amb la formació continuada i el reconeixement de la tasca de les llevadores, figures essencials en el sistema de salut.
“Un milió de llevadores més” a tot el món
Cada dos minuts, una dona mor per causes relacionades amb l’embaràs o el part. Cada disset segons, es perd un nadó abans de néixer. Cada any, 2,3 milions de nounats moren durant els primers vint-i-vuit dies de vida. Les taxes de natalitat per cesària s’estan disparant fins a gairebé el 30% a tot el món, sovint sense millorar els resultats.
És per això que la Confederació Internacional de Llevadores (ICM) promou una petició global que demana als governs i als líders sanitaris que augmentin, donin suport i mantinguin la força laboral de llevadores. La petició respon a una urgent escassetat mundial de llevadores i té com a objectiu recollir almenys un milió de signatures abans del juny de 2026, quan la petició es lliurarà als líders mundials al 34è Congrés Triennal de l’ICM a Lisboa, la reunió mundial més gran de llevadores.
Comments (0)
Add Comment