Noemí Marsal proposa una obra que «vol ser una oda visual a la sobretaula, un dels moments més autèntics i representatius de la festa. Més enllà de la gresca i la gastronomia.
L’Aplec és un espai de trobada, de comunitat, de família escollida. I és precisament la taula, en aquest cas, vista des de dalt, com si hi fóssim convidats; el centre simbòlic on tot això passa. És l’escenari compartit entre generacions, on petits i grans s’asseuen plegats, i on el temps es dilata entre rialles, anècdotes i complicitats”, ha manifestat la dissenyadora.
Noemí Marsal (25) és una dissenyadora gràfica i artista visual nascuda a Alcarràs i establerta a Les Borges Blanques. La seva formació artística va començar a l’ESDAP Ondara de Tàrrega, on va estudiar Disseny Gràfic i, actualment, treballa en el seu propi estudi “Delanao Studio”; un projecte personal entorn el disseny gràfic i l’art tèxtil. Marsal ha estat reconeguda amb diversos premis de cartellisme local, com el de la Festa Major de Les Borges Blanques (2023) i el de la Festa Major d’Estiu d’Alcarràs (2024).
L’obra de jove dissenyadora alcarrassina es dona a conèixer aquest vespre en el decurs de l’assemblea ordinària de la Fecoll (sala d’actes Mercolleida, 20 hores) i va ser l’escollida per un jurat integrat per Pilar Bosch, regidora de Cultura de l’Ajuntament de Lleida; Montse Parra, directora del SSTT de Cultura de la Generalitat a Lleida; Ignasi Calvo, cap de comunicació de la Diputació de Lleida; Oriol Ferre, codirector del Centre de Titelles de Lleida i Ferran Perdrix, president de la Fecoll.
El cartell de l’Aplec 2025
L’obra no incorpora cap figura humana i són els caragols, l’allioli, el pa torrat, el vi i l’oli d’oliva que donen la informació evocant amb força la identitat gastronòmica de la ciutat de Lleida. Altres elements, com les “panyoletes» i els barrets de palla, apareixen com a símbols vinculats fortament a L’Aplec. Són detalls que emanen convivència, tradició i unió. Conceptes lligats a la festa.
D’altra banda, el parament de la taula vol transmetre l’ambient familiar i festiu tan característic de l’Aplec i que arriba al seu punt àlgid durant els àpats. La sobretaula, per l’autora és “un espai viu, acollidor i interminable. Simbolitza la gent, l’alegria i el temps compartit”.
El cartell té un tractament gràfic net i contemporani. Las paleta de colors, però connecta amb la terra i la calidesa de la festa. «És una obra que convida a seure i sentir-se part d’aquesta gran taula lleidatana on, any rere any, L’Aplec ens torna a omplir el cor (i la panxa)”, ha dit Marsal.Gabinet de premsa