Sort que un jove periodista va desgranar la llista d’evidències perquè la majoria d’intervinents en una recent sessió del programa 324 va cantar la mateixa veu de l’opereta. Con el cas d’un veterà tertulià que va abocar mitges veritats i alguna mentida, o el d’un enginyer i vicepresident de Foment del Treball que va afirmar que amb quinze milions més de passatgers low cost al Prat tot seria magnífic, o la d’un ornitòleg, naturalista i funcionari de la Generalitat que es va embolicar amb explicacions de quatre factors enrevessats per no dir que l’Estat Espanyol està sancionat en un procediment ambiental de la Unió Europea per l’incompliment de les exigències compensatòries de l’anterior ampliació de l’aeroport del Prat de l’any 2002.
Tot plegat no resulta gaire edificant atès que la entitat publico-empresarial AENA, que està participada per l’Estat en un 51%, en 23 anys encara no ha acomplert les exigències de la UE. Després direm que alguns alts tribunals del sistema judicial espanyol no fan cas de les lleis emanades pel poder legislatiu…
Doncs anem a la pregunta de l’encapçalament: Cui prodest. Beneficia els ciutadans de la conurbació de Barcelona l’aterratge de quinze milions més de turistes low cost sobre els cinquanta-cinc actuals, massificant i embrutant carrers i ocupant els pocs pisos que resten disponibles?
L’increment de mà d’obra durant l’ampliació i dels serveix de restauració i hoteleria futurs és farà amb sous dignes o continuarà com fins ara?
Els beneficis emergents només seran pels sectors empresarials i per incrementar els beneficis d’AENA o bé és farà una redistribució més justa?
Porten anys perseguint la ampliació atès que per ells representa la gallina d’ous d’or donada la desproporció de tarifes, molt mes altes aquí que a Madrid, tot i que allà la majoria de passatgers que arriben disposen d’un major poder adquisitiu.
També per la desproporció de personal i d’inversions que és fan en un lloc i en l’altre. I la gran mentida és que així s’establiran més rutes internacionals, la majoria de les quals les tenen en exclusiva per la negativa a que també operin a l’aeroport Josep Tarradellas, (ni el nom de l’aeroport no ens deixen triar). Encara que la majoria de partits vol l’ampliació la veritat és que no es fa cap consulta ni cap enquesta perquè l’anterior va ser del 49% de vots negatius enfront del 39% de positius.
Les grans preguntes però no s’acaben d’esclarir: quin model de creixement volem?, com afecta a les persones i al territori?, com és distribueix l’increment de riquesa?, qui pren les decisions?
Josep M. CURRIÀ
Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.