LA VERITAT US FARÀ LLIURES

Escrit per Octavi Pereña i Cortina

El periodista Màrius Carol escriu: ”El papa Francesc, en una entrevista concedida fa un any al setmanari Tertio, va alertar “els mitjans de comunicació i els periodistes que difonen fake news (notícies falses) corren el perill de caure presos de la copromania (interès anormal pels excrements) i corren el risc de coprofàgia (trobar plaer en alimentar-se d’excrements)”. Les paraules del Pontífex van ser rotundes com poques vegades, perquè volia advertir  el món del perill de les falses notícies, com una plaga que amenaça la Terra i d’aquí a quatre anys  la meitat de les notícies que rebrem no seran certes, i no serà fàcil eliminar-les. El Papa ens alerta que podem convertir el planeta en un femer en el qual desaparegui la veritat”.

En la 52 Jornada Mundial de les comunicacions Socials amb el lema “La  veritat us farà lliures”, el Papa va reclamar  un periodisme que serveixi d’antídot contra les notícies falses i del mal ús de la facultat de comunicar i va proposar aquest antídot: “Periodistes educats en la veritat”. El Pontífex va assegurar que l’educació és la millor manera de reconèixer les notícies falses: “Educar en la veritat significa educar per saber discernir, valorar i ponderar els desitjos i les inclinacions que es mouen dins de nosaltres, per no trobar-nos privats del bé “caient” en cada temptació”

De la 52 Jornada Mundial de les Comunicacions  socials hi ha dues incògnites que requereixen aclariment: Què vol dir l’antídot contra la mentida “periodistes educats en la veritat”, i què significa “La veritat us farà lliures”.

El periodista professional es qui relata els fets tal com ocorren, sense treure ni afegir-hi res, sense manipular la realitat per fer-li dir quelcom que no és. Per naixement natural els periodistes com totes les persones, segons Jesús, tenim com a pare espiritual el diable que és pare de la mentida i menteix  perquè la seva naturalesa li exigeix fer-ho. Els seus fills de manera espontània tendeixen a mentir. Com el domini del diable és global i els periodistes treballen en empeses que valoren els guanys per davant de qualsevol altre interès i a més tenen ideologies pròpies, crec que és impossible eradicar del tot les fake news dels mitjans de comunicació. Es pot intentar fer disminuir la seva presència. Per proposar s’ho és necessari desxifrar el significat de “La veritat us farà lliures”. Igual que Pilat ens hem de fer la pregunta: “Què és la veritat?” No és aquesta la mare dels ous!

“La veritat us farà lliures” forma part d’una citació bíblica més ampla que diu: “Llavors Jesús deia als jueus que havien cregut en Ell: Si vosaltres persevereu en la meva paraula sou de veritat deixebles meus i coneixereu la veritat, i la veritat us farà lliures” (Joan 8: 31,32). Quan Jesús es refereix a la veritat no es refereix a qualsevol veritat com pot ser-ho: El riu Segre passa per Lleida. Es refereix a la veritat de Déu: “Si vosaltres persevereu en la meva paraula sereu de veritat deixebles meus, i la veritat us farà lliures. La veritat el riu Segre passa per Lleida no ens fa lliures perquè no afecta a la nostra naturalesa espiritual. Com a descendents d’Adam el nostre pare espiritual és el diable. De tal test tal olla. La veritat que ens fa lliures i que trenca el domini de la mentida que amenaça trencar-ho tot és perseverar en la paraula de Jesús que és el mateix que dir “Paraula de Déu”. Ja que “tota l’Escriptura és inspirada per Déu”            (2 Timoteu 32: 16) significa que perseverar en la paraula de Jesús vol dir perseverar en l’ensenyança de tota la Bíblia.

És en el si de l’església on s’ha de començar a combatre les notícies falses que fan trontollar les estructures socials que es construeixen sobre fonaments de sorra que no resisteixen els embats d’huracans  i inundacions que les colpegen. La Bíblia és la veritat, però el seu Autor és Jesús que és “la Veritat” (Joan 14:6).

Si l’església no reconeix amb tota claredat que Jesús  és la roca sobre la que s’edifica, de cap de les maneres podrà anunciar  a la societat que no creu que Jesús és la Veritat absoluta. S’anirà fent una bola de immensa que acabarà esclafant-nos. Si pel silenci de l’església els periodistes no creuen en Jesús i no perseveren en la seva paraula, sense cap mena de dubte faran “un mal ús de la facultat de comunicar”. En Jesús els periodistes i els mitjans de comunicació faran creu i ratlla al seu passat i la mentira per desinformar serà cosa del passat.

Octavi Pereña i Cortina

Globallleida
Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.