
IMATGE de públic esperant la visita teatralitzada al Museu de Lleida en el dia Internacional dels Museus. El 18 de maig de 2019. FOTO. LAURA ALCALDE/ACN
La intèrpret d’aquestes dues dones, Eva Lega, ha explicat que la visita s’ha plantejat com un «guiatge» pel Museu que va traslladant a través del relat de les veus femenines, el temps en què Lleida va passar de ser musulmana a ser cristiana, a partir de l’any 1149. Els musulmans, la seva cultura, la llengua i la religió van perdurar més enllà de l’arribada dels cristians, explica Lega i afegeix que l’objectiu de la visita és «dibuixar el recorregut dels musulmans» que no van marxar del territori fins al segle XVII.
La visita es vertebra a través de dos personatges: Maymuna Ben Qasi, mare d’Ismail, l’home que va fer al segle IX el Castell de la Suda de Lleida i de qui només es coneix el nom, explica Lega, i l’Esperanza Alquezi, una llevadora del municipi d’Aitona que va ser processada per ajudar a les mares musulmanes a tenir els seus fills seguint els ritus musulmans. Lega afegeix que l’activitat ha estat un repte, tenint en compte que la cultura musulmana d’aquella època ja és «prou desconeguda» i «ens hem volgut centrar en el paper de les dones d’aquell temps».
Aquesta no ha estat l’única activitat que ha programat l’equipament, que també ha permès al públic veure la dansa medieval ‘Moixiganga’, recuperada per l’Esbart Dansaire Sícoris. Un conjunt d’actes que han obert les portes dels museus al públic al llarg de tot el dia i també part de la nit.
A banda de les diverses activitats que cada equipament ha dut a terme, la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran ha engegat el concurs ‘Com t’agradaria que fossin els museus del futur?’, amb el qual es pot opinar sobre aquest tema a través del hashtag #DIMtradicioifutur i optar a guanyar un passaport d’experiències per gaudir dels museus de la xarxa
Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.