RINER (EL SOLSONÈS). DEBAT  SOBRE LA CREACIÓ ARTÍSTICA A LA CATALUNYA CENTRAL

El debat ha estat moderat per Ovidi Cobacho, coordinador del col·lectiu GREHVAT.0.

La Casa Gran del Miracle ha acollit aquest dissabte,  una taula rodona sobre la creació contemporània a la Catalunya Central. Hi han participat els artistes Josep M. Massegú, del Grup 13; l’il·lustrador i director de l’Escola d’Art de Manresa Dani Hernández; l’actor i pintor Aleix Albareda, i l’artista solsonina Anna Terricabras. El debat ha estat moderat per Ovidi Cobacho, coordinador del col·lectiu GREHVAT.0.

La iniciativa forma part del programa d’actes paral·lels a l’exposició “Grup 13: amistat, vocació, tradició”, inaugurada el passat dissabte i dedicada al Grup 13, un col·lectiu de pintors de l’escola manresana actiu a les acaballes del segle XX i la primera dècada del segle XXI.

Els actes continuaran el dissabte 20 d’agost amb una visita guiada i oberta a tothom a l’exposició amb els artistes del Grup 13 encara en actiu, mentre que el 3 de setembre tindrà lloc també a la Casa Gran la conferència «Tomàs Boix i les arrels del paisatgisme al Solsonès» a càrrec d’Ovidi Cobacho. La xerrada posarà en valor la figura del pintor solsoní Tomàs Boix, veí de Riner i pioner del pleinairisme al Solsonès.  

 

NO HI HA INNOVACIÓ SENSE TRADICIÓ 

Taula rodona d’artistes de la Catalunya Central al Miracle

 

Dos creadors i docents manresans, Josep M. Massegú i Dani Hernández, i dos artistes solsonins,  Aleix Albareda i Anna Terricabras, van conversar de forma distesa a l’entorn del fenomen de la creació, la dualitat entre tradició i modernitat artístiques, la docència i l’aprenentatge de les Arts i la situació actual d’aquestes a la Catalunya Central. Massegú va explicar els orígens del Grup 13, tot reivindicant l’esperit de tertúlies i l’intercanvi de vivències com a font d’aprenentatge cap als anys cinquanta i seixanta del passat segle, quan els viatges i les publicacions no eren a l’abast de tothom i l’internet no era ni tan sols una quimera. Dani Hernández, director de l’Escola d’Art de Manresa, va subratllar l’actual professionalització de molts programes d’estudis artístics i el repte que suposa per als docents estimular la creativitat dels joves estudiants, una tasca gairebé equiparable a la pròpia creació artística. Al seu torn, l’experiència d’Anna Terricabras va posar de manifest com la combinació de l’ús de les xarxes socials (instagram) i el seu taller-botiga al casc antic de Solsona li ha permès donar a conèixer la seva obra arreu sense perdre l’arrelament físic i el contacte directe amb el territori. D’altra banda, Aleix Albereda va destacar que l’art “neix d’una necessitat” i que l’espectador primer “ha de sentir-lo abans de comprendre’l”, apuntant que si bé les xarxes socials faciliten la divulgació i el comerç artístic, tanmateix “la vivència directa de l’obra no és equiparable al filtre de la pantalla”. Respecte al títol del debat, “Tradicions i modernitats artístiques”, els contertulians van coincidir a contemplar la tradició i la modernitat com a dues realitats que en el món de la creació artística es retroalimenten recíprocament: “podríem concloure, doncs, que allò que avui és modern i trencador, ho és sempre respecte a una tradició, de la qual demà en podrà esdevenir un clàssic”, va apuntar Ovidi Cobacho, moderador del debat. “No concebo la innovació sense tradició”, va reblar Terricabras, amb l’assentiment de la resta de contertulians.    

 

La tertúlia va durar una hora i mitja i va comptar amb la participació del públic assistent, entre el qual s’hi comptaven diversos artistes de la comarques centrals com ara el solsoní Jaume Cuadrench, de l’Escola de la Ribera, qui va subratllar la importància del món digital per estar al dia de la nova creació, i l’Oriol Olivé, del Cercle Artístic de Manresa, qui va posar de manifest la vitalitat de que gaudeixen els concursos de pintura ràpida, un fenomen artístic nascut a Catalunya i molt arrelat als municipis de les Comarques Centrals. Les aportacions de la filòloga Laia Suades, la financera Ester Rubio i el formador Ramon Barat van incidir en les dificultats per accedir als continguts de la creació contemporània més experimental sense un coneixement previ del seu context i de les seves motivacions. D’aquí la necessitat de més pedagogia i divulgació en el terreny de les Arts. 

 

L’acte es va celebrar en el marc excepcional del pati renaixentista de la Casa Gran, presidit per la imponent escultura de l’Home del Miracle. En acabada la tertúlia, alguns dels assistents van aprofitar per visitar l’exposició ubicada a la primera planta. El proper 20 d’agost, les activitats paral·leles a la mostra tindran continuïtat amb una visita guiada a càrrec dels artistes encara en actiu del Grup 13. 

 

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.