Participar és posar en valor l’educació

OPINIÓ. Èric Berga Sesé. Mestre i regidor d'Educació de Corbins

Cada 24 de gener es commemora el dia mundial de l’Educació. Com a tal, no és una jornada que tingui molt ressò, però pot ser una oportunitat per convidar a la reflexió general; i més especialment als responsables de les institucions.

Tal com recull la UNESCO, l’educació és un dret humà, un bé col·lectiu i també una responsabilitat col·lectiva. També en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS 2030) de l’ONU es determina el dret a l’Educació de Qualitat com a una fita a consolidar a nivell global, partint d’una situació encara més agreujada per la pandèmia i que ha posat en evidència els diferents tipus de mancances en matèria educativa i social.

Així la realitat que trobem avui sovint dista d’aquests enunciats. En clau mundial, 262 milions d’infants d’arreu del món no estan escolaritzats, patint especialment aquestes condicions aquells qui es troben en zones amb conflictes bèl·lics, refugiats, o bé en regions on les nenes no tenen dret a assistir a l’escola. La manca d’educació no solament és una amenaça per al desenvolupament de la persona, també ho és per al funcionament social d’acord amb els drets humans i els cànons de la democràcia.

Al nostre país tenim la sort de tenir un sistema educatiu públic, de qualitat, i accessible a tothom. Però tot i això encara hem de treballar molt per assolir els objectius fixats quan a coeducació, inclusió i d’igualtat d’oportunitats. També és cert a Catalunya és l’escola rural la que propicia més la personalització de l’aprenentatge i la que obté resultats educatius més elevats dins la mitjana catalana. A banda d’un col·lectiu docent en el que hi ha excel·lents professionals, una de les claus de l’èxit d’aquest sistema és el teixit participatiu d’aquells centres educatius que en saben treure partit. Si aconseguim potenciar aquesta obertura dels centres educatius a la comunitat enfortim el vincle escola-famílies, demostrem als nostres infants la importància de l’escola com a un bé comú, i fomentem el funcionament democràtic i participatiu de les institucions. Tot un repte pels equips de professionals docents i per col·lectius de famílies. 

A Corbins estem impulsant un projecte de transformació del pati partint d’una visió coeducativa, un projecte que ha començat a caminar fa poc i que esperem que augmenti la participació familiar i comunitària a l’escola, amb la certesa que això té un efecte molt positiu sobre els infants i sobre la institució. Una escola oberta i participativa enforteix les relacions entre els diferents sectors de la comunitat educativa, augmenta el coneixement mutu entre les persones que la formen, i obre un ventall important de possibilitats per aprendre i avançar plegats. 

Èric Berga Sesé.

Mestre i regidor d’Educació de Corbins

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.