LA HISTÒRIA DE LA CONFUSIÓ

OPINIÓ. OCTAVI PEREÑA I CORTINA

Els mitjans de comunicació ens afeixuguen constantment amb noticies sobre el Covid-19, la seva expansió i la seva mutació amb  variants dels que s’ignora l’agressivitat que puguin  tenir. Les vacunes omplen d’esperança. Els experts ens diuen que no es pot abaixar la guàrdia. Una cosa sí que és certa: la pandèmia ha posat de manifest la insignificança de l’ésser humà i totes les seves realitzacions: científiques, econòmiques, mèdiques. No oblidem la tan pregonada i exalçada DEMOCRÂCIA. El fracàs de les religions per treure’ns del túnel del que no es veu el seu final. El resultat de tant progrés posa de manifest que no aporta tanta llum com s’esperava. El fracàs és a causa que l’edifici progressista que sestà construint no s’edifica sobre la roca ferma sinó sobre un fonament d’arena que enderroca un suau ventijol. 

Davant la crisi actual que s’agreuja perquè no se li troba remei eficaç, s’alcen veus que en avisen de la necessitat de “descobrir una nova dimensió espiritual interna” a la que s’hi podria arribar “escoltant el silenci com a pràctica espiritual”. Si s’ha d’anar a “descobrir una nova dimensió espiritual interna”, això ens convertirà en “amics de novetats” com ho eren els antics grecs sense que la investigació els portés a bon port.

El poble d’Israel estava passant una època de convulsió política i religiosa. Havia perdut el nord. el profeta Jeremies per ajudar-los a sortir del caos en que es trobaven no suggereix als seus conciutadans que busquin nomes maneres d’espiritualitat per poder sortir de les tenebres espirituals que els embolcallava. Els diu: “Així parla el Senyor, atureu-vos sobre els camins i mireu, i pregunteu per les senderes antigues, que és el bon camí, i camineu-hi. I trobareu repòs per les vostres ànimes” (6:16). El profeta no els incita a descobrir noves  formes de d’espiritualitat per desempallegar-se d’aquelles formes religioses que s’havien anat acumulant al llarg dels segles i que no els havien aportat els resultats que se n’esperaven. Els ve a dir que es comportaven com bojos buscant  amb frenesí els models religiosos de les nacions   veïnes, sense trobar solució als seus problemes. Deixeu-vos de comportar com “amics de novetats”, “atureu-vos sobre els camins i mireu, i pregunteu per atureu-vos sobre els camins i mireu, i pregunteu per les senderes antigues, que és el bon camí, i camineu-hi. I trobareu repòs per les vostres ànimes”. El camí que condueix a Déu i que porta la prosperitat a la nació ja existeix. L’abandó s’ha cobert de males herbes que el fan intransitable. L’heu de desbrossar i fer-lo transitable. Pregunteu per ell. Deixeu de ser amics de novetats. “atureu-vos sobre els camins i mireu, i pregunteu per les senderes antigues, que és el bon camí, i camineu-hi”. 

Si preguntem per les senderes antigues, que és el bon camí, la resposta que rebrem ens portarà a l’Edèn on el Creador mostra a Adan i Eva la  manera de desfer.se de l’obra destructora del diable. Adam s’exculpa davant del Senyor, dient-li: “La dona que em vas donar per estar amb mi, ella m’ha donat del fruit de l’arbre i n’he menjat. El Senyor va dir a la dona: Què és això que has fet?” I la dona va dir” (excusant-se): “La serp em va enganyar, i n’he menjat. I el Senyor va dir a la serp: Per haver fet això. maleïda seràs més que tot el bestiar, i més que totes les bèsties del camp. I aniràs sobre el teu ventre , i menjaràs pols tots els dies de la teva vida” (Gènesi 3: 12-14).

El relat continua i és Déu qui per primera vegada a la història proclama  les bones notícies de l’Evangeli, la bona nova de la salvació. A partir d’ara la responsabilitat de fer-ho seran els redimits per la sang de Jesús que el transmetran fins als extrems de la terra: “Posaré enemistat entre tu (la serp) i la dona (Eva), i entre el teu llinatge (els fills del diable al llarg de la història) i el seu llinatge (referint-se a la persona de Jesús). Ell (Jesús) et ferirà al  cap, i tu (Satanàs) li feriràs  el taló” (v. 15). Aquí es troba l’embrió de l’Evangeli que es va ampliant amb detalls que ens porten a la persona de Jesús que mor a la creu per salvar el poble de Déu dels seus pecats. Aparentment Satanàs és qui guanya ja que aconsegueix la mort del seu enemic. Però és Jesús el vencedor ja que al tercer dia Déu el ressuscita d’entre els morts. Al Gòlgota es compleix la profecia del serpent ferint el taló del llinatge de la dona i aquest llinatge ferint el cap del serpent. Malgrat que Déu permet, que Satanàs amb limitacions, segueixi fent de les seves, és un enemic vençut:( “Ara és el judici d’aquest món, ara el príncep d’aquest món serà llençat fora” (Joan 12:31). Déu permet que els eclesiàstics induïts per Satanàs projectin la mort de Jesús. La resurrecció de Jesús condemnarà el diable al foc etern. “ I quan això corruptible sigui vestit d’incorruptibilitat, i quan això mortal sigui vestit d’immortalitat, llavors es complirà la paraula escrita: La mort ha estat engolida en la victòria. On és, oh mort, el teu fibló? On és, oh sepulcre, la teva victòria? El fibló de la mort és el pecat, i el poder del pecat és la Llei” (1 Corintis 15: 54-56). “Les obres infructuoses de les tenebres” ( Efesis 5: 11) han estat destruïdes.

Perquè no resti cap ombra de dubte, el relat del Gòlgota ja l’anuncia Déu a l’inici de la història quan simbòlicament “el Senyor Déu (sacrifica uns animals) va fer a l’home i a la dona túniques de pells, i els va vestir” (Gènesi 3: 21). “Sense vessament de sang no es fa remissió” (dels pecats) (Hebreus 9:22).

Octavi Pereña i Cortina

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.