JEFFERSON I DEMOCRÀCIA

OPINIÓ. OCTAVI PEREÑA I CORTINA

Segons Jordi Llovet Thomas Jefferson és considerat un dels presidents nord-americans  més prestigiosos pels historiadors. En una carta enviada a John  Adams el 28 d’octubre de 1813 Jefferson es distanciava de l’aristocràcia de sang i de patrimoni però apreciava l’aristocràcia natural la qual considerava “el regal més preuat de la naturalesa per la instrucció, els càrrecs polítics i el govern de la societat”. Amb això, Jefferson venia a dir que les persones més idònies per accedir a càrrecs en l’Administració Pública depenia del “regal més `preuat de la naturalesa”, el destí impersonal que es mou entre bastidors. Jo diria que les qualitats d’una persona no depenen de genealogies ni de la voluntat dels pares que s’esforcen en donar una bona educació als fills, sinó de la voluntat de Déu que concedeix dons a les persones, segons la seva voluntat. És un motiu d’agraïment.

Jefferson va ser un demòcrata convençut. Davant la possibilitat de que un president dels Estats Units no estigués a l’alçada de la seva responsabilitat que recauria sobre ell, deia: “És suficient per garantir la democràcia entre els nostres ciutadans, que les eleccions (a tots els càrrecs executius i legislatius) s’efectuïn cada pocs anys, això els permetrà llençar fora a un servidor deslleial abans que les malifetes que té en el cap es facin irreversibles”. 

Desconec si Jefferson va ser deista o teista. En dir que les bones persones eren “el regal més preciós de la naturalesa” em fa pensar que no era teista. Si això és així, explica perquè no considerava que l’ésser humà fos creació divina i que tots som descendents d’Adam. Per la qual cosa tota la humanitat, segons la Bíblia i d’acord als registres històrics i de l’experiència del dia a dia , estem predisposats a fer les malifetes més terribles. Segons Jefferson, limitar el temps que puguin ocupar els càrrecs electes és una garantia que evitarà que facin delictes  que posin en perill l’estabilitat democràtica. El dia a dia democràtic ens mostra que la cosa no va per aquí. La corrupció, l’amiguisme, les recompenses que s’atorguen a càrrecs electes una vegada hagi acabat el seu mandat…posa de manifest que la democràcia encara que se la consideri la millor de les filosofies polítiques no deixa de ser molt imperfecta. A causa d’aquesta imperfecció fa que el “govern del poble” no sigui el lloc on emmirallar-nos. Entre moltes, una breu descripció de com Déu veu la humanitat. “Les vostres iniquitats  són les que han fet separació entre vosaltres i el vostre Déu, i els vostres pecats li han fet amagar el rostre de vosaltres, per no escoltar. Perquè les vostres mans estan contaminades amb sang, i els vostres dits amb iniquitat i els vostres llavis han parlat falsedat i la vostra llengua perversitat. No hi ha ningú que realitzi justícia, i no hi ha ningú que jutgi amb fidelitat: confien en el no-res i parlen falsedat, conceben dolenteria i infanten iniquitat. Han covat ous de basilisc i han teixit teles d’aranya, el qui mengi els seus ous morirà, i en rompre’ls, en surt un escurçó” (Isaïes 58: 2-5).

De la mateixa manera que ens molesta que algú ens corregeixi, aquesta descripció tan ajustada a la condició humana, ens desagrada. No volem sentir-ne parlar. Serà una necciesa amagar-la sota la catifa per fer veure que no existeix. La democràcia l’ha de tenir en compte si es vol evitar llençar-nos de cap a la tirania. L’escandalós exemple que ha donat darrerament Ronald Trump que ha posat en entredit la democràcia nord-americana que per ser la primera que ha existit en el món modern se la té com exemple, és un avís de que la deriva totalitària es mou i que si no se li posa remei ara, aviat farem tard. “Quan vegis la barba del teu veí pelar, posa la teva a remullar”, diu la saviesa popular

El verset que encapçala el text citat d’Isaïes diu: “Heus aquí la mà del Senyor no s’ha escurçat la seva mà per salvar, i la seva orella no s’ha endurit per escoltar” (v. 1). Malgrat la nostra persistent obstinació Déu allarga la mà per treure’n s del fangar on ens ha posat la nostra rebequeria. ¿L’agafarem? El Senyor inclina el cap i para l’orella. ¿Li suplicarem ajut? 

Crec fermament que el declivi democràtic no s’aturarà i anirem de mal a pitjor. Com individus és bo saber  que el “Senyor no ha escurçat la seva mà per salvar, ni ha endurit la seva orella per escoltar. El Senyor de l’Antic Testament és Jesús en el Nou, el Bon Pastor que va donar la seva vida per les ovelles extraviades. El retrocés democràtic ens porta a haver de caminar “per la vall d’ombra de mort”. És en aquest caminar dolorós que Jesús se m’acosta presentant-se com el “meu Pastor, no em manca res, em fa reposar en pastures d’herba tendra, em mena vora aigües de repòs. Ell restaura la meva ànima, em guia per senders de justícia per honor del seu Nom” (Salm 23: 1-3).

Octavi Pereña i Cortina

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.