EL BON PASTOR

Escrit per Octavi Pereña i Cortina

“Un conegut psiquiatre barceloní, que vol conservar la identitat en l’anonimat, comentava ahir que s’ha produït un augment notable de les consultes al llarg d’aquesta setmana relacionades amb els efectes de la situació política” (La Vanguardia 8/10/2017). El referèndum de l’1 d’octubre i la violència de la policia han estat un fet puntual en l’increment de les consultes psiquiàtriques, que es poden allargar en el temps a causa de la inestabilitat econòmica, agreujat pel trasllat de seus socials de grans empreses a altres indret de l’Estat, acompanyat tot pel missatge de la por. Però no s’han d’oblidar altres factors que contribueixen a que es dispari l’augment de casos de trastorns mentals que requereixen tractament psicològic. Els atemptats a Barcelona i Cambrils, l’atur, la precarietat laboral, els problemes familiars i altres. En molts casos es requereix de manera continuada tractament psicològic. El milions  d’ansiolítics, antidepressius, somnífers, indiquen que la societat actual viu en un constant estat de xoc.

Als westerns, les anomenades pel·lícules de l’oest, quan algú mor a trets, a l’enterrament s’acostuma a llegir el salm 23. A causa d’això en són moltes les persones que estan familiaritzades amb aquest text bíblic. El salm comença amb aquests mots: “El Senyor és el meu Pastor, no em manca res”. La resta del poema és una exposició d’allò que el Pastor fa en qui el llegeix o l’escolta. Una pregunta als espectadors de pel·lícules de l’oest: ¿Els diu quelcom les paraules del salm? Normalment deixen la mateixa impressió que produeix  llegir o escoltar un poema de Miquel Martí i Pol o de Màrius Torres. La raó és perquè es desconeix qui és “el Senyor (que) és el meu Pastor”. En el moment en que se sap que el Pastor és Jesús, el Bon Pastor que dóna la seva vida per les ovelles, llavors el salm adquireix sentit..

Henry Bosch diu a tots aquells que les circumstàncies són càrregues feixugues: “Si estàs suportant una gran prova d’aflicció, recorda això: Per quest motiu tens a Jesús”. El salm 23 és més que un poema, és una pregària que l’orant adreça a Jesús, que és el seu Pastor que supleix totes les seves necessitats. “De cap manera no et deixaré , i de cap manera no t’abandonaré” (Hebreus 13:4), ha dit el Pastor.

Qui prega al seu Pastor sap amb certesa que “em farà reposar en pastures d’herba tendra, em menarà vora aigües de repòs” (v.2). La vida del creient aquí a la terra no es diferencia en res de la de l’incrèdul. Ambdós caminen per una “vall d’ombra de la mort” (v.4). La diferència es troba en que l’incrèdul no troba ningú en qui pugui descarregar les angoixes de l’ànima que el marceixen. Qui creu en el Pastor pot dir: “Encara que camini en la vall de l’ombra de la mort, no tinc por de cap mal perquè tu ets amb mi. La teva vara i el teu bastó em conforten” (v.4)

El salmista empra un estil bucòlic, metafòric. Cal, doncs, saber traduir el llenguatge simbòlic per aplicar-lo a les persones. El salmista que va escriure el salm que comentem i que va ser rei d’Israel, en a seva adolescència va ser pastor d’ovelles. Trasllada la seva experiència pastoral a la cura que el Pastor té per les seves ovelles. Quan es va presentar al campament  de l’exèrcit d’Israel per portar queviures als seus germans, el rei Saúl li va dir que era massa jove per poder-se enfrontar a Goliat. Per afirmar que sí podia, explica la seva experiència com a pastor d’ovelles: “El teu servent ha pasturat el ramat per al seu pare, i quan venia un lleó o un os que s’enduia un anyell del ramat, llavors sortia darrere d’ell i el colpia, i l’alliberava de la seva boca, si s’aixecava contra mi, llavors l’agafava per la barba, i el colpia i el matava” (1 Samuel 17: 34,35). David actuava com el propietari, no com ”el llogat que no és pastor i que no és propietari de les ovelles i fuig…El llogat fuig perquè és un llogat i tant se li’n dóna les ovelles” (Joan 10: 12,13).

David exposa la seva vida per alliberar l’ovella del lleó o de l’os perquè era un bon pastor, no un llogat. Jesús que és “el Bon Pastor…va posar la seva vida per les ovelles” (Joan 10:11). Si el lector creu en Jesús com el seu Salvador, aquest Jesús és el Bon Pastor que l’ajudarà en totes les situacions de perill.

Reconeixent Jesús com del Bon Pastor, el lector que sofreix li podrà adreçar aquesta pregària: “Oh, Déu, inclina l’oïda a la meva pregària, i no t’amaguis de la meva súplica: escolta’m atentament, i respon-me. Estic neguitós en el meu plany, i m’atordeixo” (Salm 55: 1,2). El mateix salmista afirma: Jo invocaré el Senyor, (el Bon Pastor) i el Senyor em salvarà” (v. 16). Quan es travessa la vall de l’ombra de la mort, sempre, el Bon Pastor vetlla per l’ovella extraviada.

Octavi Pereña i Cortina

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.