Com superar la por a parlar en públic

Escrit per Eva Remolina / AMIC -

Parlar en públic és una situació a la qual més tard o més d’hora, tothom ha d’enfrontar-se. Potser no és necessari fer-ho en l’àmbit laboral, però qui més o qui menys ha hagut d’exposar algun projecte a la classe, dedicar unes paraules a un familiar o amic en una celebració, o simplement participar o fer propostes en el col·legi dels teus fills o en la reunió de la comunitat de propietaris. A la por de parlar se’n diu Glosofòbia.
Les raons d’aquestes pors poden ser molt variades: des de la timidesa, a la falta de confiança o bé a algun trauma sofert, sigui en primera persona o pel simple fet d’haver-lo presenciat.
Els símptomes més comuns que se sofreixen tant durant l’exposició com en els dies anteriors són: sudoració, palpitacions, tremolors, quequesa, rubor o insomni. Tots ells, respostes del cervell davant la qual considera una amenaça.
Per a intentar superar aquesta por, els experts recomanen:

  • Teràpia de xoc. És a dir, enfrontar-se al problema.
  • Assajar. És important preparar-se el discurs, sigui davant del mirall o d’un familiar o amic de molta confiança. S’ha de calcular el temps, el to de la veu, els moviments corporals, preparar-se bé el que es dirà i si és un text, llegir-lo diverses vegades a fi de minimitzar els errors.
  • Relaxar-se. Per a fer-ho pot ser convenient realitzar alguna tècnica de relaxació com poden ser les respiracions diafragmàtiques, entre altres, o prendre’s una til·la. Tenir un objecte entre les mans, per exemple un boli, també pot ser de gran ajuda.
  • Assistir al lloc on has de realitzar la teva exposició amb suficient antelació. Si no es calcula bé el temps o tens problemes per a localitzar el lloc o et trobes molt trànsit i veus que no arribes, això no farà més que fer créixer el teu nerviosisme.
  • Comptar amb un guió o un text escrit amb algunes pautes per si s’ha de recórrer a ell en algun moment.
  • No estar massa pendent del públic, sinó concentrar-se en el contingut o el que es vol expressar. Si hi ha coneguts entre els oïdors, mirar-los a ells, pot aportar més seguretat.

Cal pensar que és normal estar nerviós davant una presentació o una actuació. Si són nervis controlables, fins i tot són positius. El problema ve quan aquesta por ens paralitza i no sabem canalitzar les emocions. Si no ens funciona res i la feina que tenim ens obliga a parlar contínuament, el millor és acudir a un especialista que ens ajudi a superar-ho amb una adequada teràpia.

 

Deixa una resposta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà.


Totlleida t'informa que les dades de caràcter personal que ens proporcions omplint el present formulari seran tractades per Eral 10, S.L. (Totlleida) com a responsable d'aquesta web. La finalitat de la recollida i tractament de les dades personals que et sol·licitem és per gestionar els comentaris que realitzes en aquest bloc. Legitimació: Consentiment de l'interessat. • Com a usuari i interessat t'informo que les dades que em facilites estaran ubicats en els servidors de Siteground (proveïdor de hosting de Totlleida) dins de la UE. Veure política de privacitat de Siteground. (Https://www.siteground.es/privacidad.htm). El fet que no introdueixis les dades de caràcter personal que apareixen al formulari com a obligatoris podrà tenir com a conseqüència que no atendre pugui la teva sol·licitud. Podràs exercir els teus drets d'accés, rectificació, limitació i suprimir les dades en totlleida@totlleida.cat así com el dret a presentar una reclamació davant d'una autoritat de control. Pots consultar la informació addicional i detallada sobre Protecció de Dades a la pàgina web: https://totlleida.cat/politica-de-privacitat / , així com consultar la meva política de privacitat.