L’acte, organitzat conjuntament amb l’Auditori Municipal Enric Granados, ha ofereit al públic l’oportunitat d’endinsar-se en una experiència sonora excepcional. El pianista Joan Bagés afrontava la interpretació de les 840 repeticions que indica la partitura original, mentre el Quartet Prysma (Joan Sancho, Xesco Grau, Enric Boleda i Esther Trilla) intervenia creant un paisatge sonor que acompanyava i transformava la percepció de la repetició, convertint-la en memòria, resistència i contemplació. Més de 250 persones han poguts gaudir del concert que finalitzava a les 12 de la nit
Una obra mítica que gairebé mai s’interpreta sencera
Escrita cap al 1893 i considerada durant dècades una peça impracticable, Vexations consta de només 152 notes, però Satie va deixar escrit que el motiu havia de repetir-se 840 vegades seguides, recomanant a l’intèrpret preparar-se “en el silenci més profund, mitjançant immobilitats serioses”. L’obra no fou interpretada en vida del compositor i no es difongué fins al 1963, quan John Cage la va fer sonar per primera vegada en una mítica marató amb deu pianistes.
La proposta que avui acull Lleida reinterpreta aquest gest musical extrem imaginant què hauria passat si Ricard Viñes, amic íntim i difusor de l’obra de Satie, hagués afrontat aquest repte. Viñes va ser determinant en la projecció internacional de Satie, i la seva complicitat va marcar la etapa més fructífera del compositor.
Lleida commemora també el centenari de la mort de Satie
Amb aquest concert de llarga durada, l’Any Ricard Viñes se suma a la commemoració del centenari de la mort de Satie (1925) i reivindica el llegat del pianista lleidatà, figura clau de la modernitat musical europea i ponte fonamental entre les avantguardes franceses i el panorama musical internacional.
La interpretació s’allargà fins al vespre, i el públic va poder entrar i sortir lliurement, vivint l’experiència en diferents moments al llarg del dia.