Les entitats de promoció de la llengua Accent Obert, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i Softcatalà han presentat aquest dilluns – en el marc de l’Aliança per la Presència Digital del Català – una campanya per fomentar l’ús del català als dispositius digitals. La iniciativa inclou la posada en marxa de la pàgina web Configura.cat, amb videotutorials i instruccions pas a pas per configurar els sistemes operatius més utilitzats. Els impulsors han reivindicat la importància dels drets lingüístics dels catalanoparlants digitals i han animat la població a fer activisme també en aquest aspecte. “La nostra feina és resoldre els dubtes i les pors per confirmar que es pot viure plenament en català”, han subratllat.
La iniciativa presentada aquesta tarda té com a objectiu que qualsevol persona que sigui catalanoparlant d’origen o nou parlant pugui fer servir el català de forma natural, també en l’àmbit digital. D’aquesta manera, s’encoratja la ciutadania a “catalanitzar els seus dispositius digitals més habituals” -mòbils, ordinadors, tauletes o aplicacions, entre d’altres-, de manera que això suposi, també, un missatge dirigit a les empreses, plataformes tecnològiques o aplicacions sobre la voluntat d’ús de la llengua catalana.
El portaveu d’Aliança per la presència digital del català, Albert Cuesta, ha indicat que la pàgina és un recull de recursos pels quatre sistemes operatius més utilitzats: Windows, Mac, Android i iOS, iPhone. També inclou Google, al ser “una peça significativa”, sobretot pel que fa al compte d’usuari. “Ja que una de les coses que mira per saber amb quin idioma t’ha de donar resultats és com tens configurat aquest perfil”, ha detallat Cuesta.
El web ofereix vídeos detallats en aquests cinc entorns que parteixen de configuracions en castellà, anglès, italià i francès. Com a particularitat, el portaveu ha fet valdre que les locucions estan fetes en diverses varietats dialectals, perquè “ningú se senti exclòs”. “La voluntat de tot plegat és poder arribar a tothom”, ha insistit.
Arribar a les grans empreses
La idea de la campanya va més enllà d’ampliar la configuració del català com a primera llengua, sinó que també busca, amb aquesta acció, poder arribar a totes aquelles empreses que en l’actualitat encara no ofereixen el català als usuaris. Segons ha explicat el president d’Accent Obert, Genís Roca, el motiu per tirar endavant la iniciativa és la «paradoxa de veure que el català hi és, però que no hi és prou». «Les empreses no perceben que hi hagi una comunitat digital viva que ho reclami», ha afegit, fent referència a les mètriques internes i algoritmes que compten usuaris i no intencions. “En alguns casos no hi ha l’opció, i hi estem treballant”, ha admès, “però en d’altres sí que hi és, i no es fa”.
Una situació que Roca ha atribuït al desconeixement, a la percepció que pot ser una gestió complica, o a la por de rebre un pitjor resultat segons si es fa servir un idioma o un altre. “La nostra feina és resoldre tot això i defensar la nostra cultura davant dels monstres digitals”, ha apuntat, “allò que cadascú de nosaltres fa a casa és important, i per això fem una crida a la lluita i l’activisme personal, defensant les nostres conviccions en cadascun dels aparells que tenim a casa.
Incidir en una plataforma transversal
El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, també ha remarcat que aquesta campanya apel·la directament a la voluntat de “fer valer encara més els drets lingüístics dels catalanoparlants” en un context que continua sent d’“emergència lingüística”. Per això ha incidit en la importància que sigui una iniciativa “transversal”, que determinarà que tingui “el màxim èxit possible”.
“Hem de tenir en compte que l’àmbit digital té una potencialitat i transversalitat que arriba absolutament a tot arreu”, ha recordat, “allà no importen les franges d’edat, o els entorns socials, educatius, administratius o professionals, tothom fa servir dispositius digitals avui en dia”.
Per la seva part, el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, ha destacat que «cada configuració suma i fa visible que hi ha una comunitat digital activa i interessada en el català». «Cada dispositiu és un senyal inequívoc al món empresarial d’identificació amb aquesta llengua i, per sobre d’això, és un exemple de normalització digital», ha dit.
En aquest sentit, el president d’Òmnium ha animat tothom a prendre consciència que «les petites coses, aquelles que comencen per un mateix, són importants» i ha convidat els usuaris a «animar els seus familiars, amics o entorn a catalanitzar els dispositius».