El bisbe de Lleida, Salvador Giménez Valls, arribant als jutjats de Barbastre-Montsó pel judici per les 111 obres d’art de la Franja. Imatge del 16 de maig de 2019. LAURA CORTÉS/ACN
Salvador Giménez Valls ha estat el primer a declarar en el judici per la propietat de 111 obres d’art. Ha negat haver rebut cap ordre del Vaticà per abandonar el Consorci del Museu de Lleida. «Només he rebut un suggeriment l’estiu de l’any passat perquè sortís del consorci, però no era una ordre», ha assegurat. A més, considera que si sortís del Consorci, no canviaria res ja que ell només representa el 5% del Consorci. Ha explicat que va fer arribar al Vaticà aquestes explicacions però que encara no ha obtingut resposta. A més, ha afegit, la Generalitat defensa que només si es tornen les peces, els bisbats poden disposar d’elles i que, per tant, «crec que si jo sortís del consorci no podria sortir-hi amb els béns», ha conclòs.
El segon a declarar ha estat el bisbe de Barbastre-Montsó, Ángel Pérez Pueyo, que ha dit que li hauria agradat arribar a un acord i a un enteniment entre el bisbats. Ha afegit, però, que aquest no va ser possible per «l’entossudiment» del Consorci i no per part dels bisbes, «que sempre han reconegut el retorn de les peces». «Què són 111 peces per una Catalunya que en té tantes?», s’ha qüestionat.
Preguntat per l’acte de conciliació celebrat 31 d’octubre de 2017 als jutjats de Lleida, Pérez Pueyo ha dit que per ell era una oportunitat per expressar que les obres són del Bisbat de Barbastre-Montsó i que, per això, «les volem al nostre Museu». Ha afegit que llavors, el bisbe de Lleida va reconèixer que havia de tornar les peces però que no podia perquè el Consorci no el deixava. És per això, ha dit, que li ha «sorprès» que Salvador Giménez Valls hagi defensat ara, en la seva declaració al judici d’aquest dijous, que 83 de les obres són propietat de la Generalitat.