Els múltiples problemes tècnics, i també de salut, han condicionat l’exercici del Pons Rallysport en una edició en què hi havia moltes esperances dipositades, després del títol de campió del món FIA de Bajos aconseguides a finals del 2024.
Aquest és el final d’un Dakar que no ens ha posat les coses gens fàcils. Només hem disputat una etapa amb el cotxe en plenes condicions, i allà vam demostrar que teníem ritme per estar entre els primers Challenger”.
“És una llàstima acabar així, però els problemes tècnics han estat determinants en aquest abandó”.
La jornada de descans del Dakar 2025 comporta una notícia inesperada per a Eduard Pons i Jaume Betriu. L’equip Pons Rallysport es veu obligat a abandonar la competició a causa d’una fissura detectada en una barra de l’arc de seguretat del Taurus T3 Max de l’estructura Nasser Racing, provocada després d’un petit tomb a la cinquena etapa. Aquest contratemps posa punt final a un Dakar marcat pels alts i baixos, en què Pons i Betriu han demostrat la seva capacitat de superació davant les múltiples adversitats que se’ls han presentat.
L’incident que ha portat a l’abandonament el pilot lleidatà va tenir lloc ahir a l’etapa, la segona part de la marató. Mentre avançava un camió al voltant del quilòmetre 330, al mig de la pols, la foscor de la nit i la manca de llums al seu vehicle, no va veure una rasa i va patir un tomb a poca velocitat. Tot i que en un primer moment semblava que no hi havia danys greus, una revisió exhaustiva realitzada pels mecànics durant aquesta nit ha revelat una fissura estructural al xassís, cosa que li impossibilita continuar per motius de seguretat.
“És un missatge que mai no m’hauria agradat haver de donar, però la dura realitat és que estem fora del Dakar. L’etapa d’ahir va ser un autèntic infern. Després dels problemes de direcció que vam patir i invertir més de tres hores intentant reparar-los, vam haver de completar l’especial de nit i sense llums. Va ser en aquestes condicions quan vam avançar un camió al mig de la pols. Anàvem a poc a poc, però no vam veure un forat al terreny, el cotxe es va travar i vam bolcar cap endavant. Va ser un tomb lleu, a baixa velocitat i vam caure dret, cosa que ens va permetre seguir sense més complicacions i sense imaginar que el xassís pogués haver-se fet malbé. Tot i això, durant la nit, els mecànics han detectat una fissura en una barra que ens obliga a abandonar la cursa”, explica el pilot de Lleida.
El ral·li havia començat amb grans expectatives per a l’equip català després d’un 2024 brillant, en què Pons es va proclamar Campió del Món FIA de Baixes a la categoria Challenger i va finalitzar tercer absolut a la classificació general. Tot i això, les dificultats no van trigar a aparèixer. Els problemes mecànics en les primeres etapes, incloses errades al turbo, la direcció i els frens, a més de diverses punxades, van condicionar el rendiment de l’equip. A aquests desafiaments tècnics es va sumar el fet que tant pilot com copilot van haver de bregar amb una grip els primers dies, cosa que va complicar encara més el seu difícil inici.
Tot i aquestes adversitats, Pons i Betriu van demostrar la seva velocitat i van lluitar pel tercer lloc a la primera part de l’etapa marató, encara que dues punxades els van endarrerir a una igualment meritòria setena posició de la seva categoria. Sense assistència al bivac, l’equip va haver d’enfrontar-se, amb els mateixos mitjans, als problemes; van reparar els pneumàtics i van sortir a la cinquena etapa amb un ritme excel·lent, fins que una avaria en la direcció els va fer cedir més de tres hores. Per a més inri, la bolcada patida més endavant, que en principi no semblava greu, va acabar per truncar inesperadament la seva participació.
Aquest és el final d’un Dakar que no ens ha posat les coses gens fàcils. Ara mateix tinc una sensació de frustració molt gran. Només hem disputat una etapa amb el cotxe en plenes condicions, i allà vam demostrar que teníem ritme per estar entre els primers Challenger. És una llàstima acabar així, però els problemes tècnics han estat determinants en aquest abandó. Tot i això, marxem amb l’experiència i la maduresa reforçades, i amb ganes de donar-ho tot en els pròxims desafiaments”, assegura.
L’abandonament de la prova suposa un revés dur per a Pons, que havia arribat al Dakar amb l’ambició de lluitar per un lloc entre els primers a la categoria Challenger, un somni assolible si la mecànica l’hagués respectat. Tot i no poder continuar, Eduard Pons i Jaume Betriu marxen d’Aràbia Saudita amb un gran aprenentatge i la sensació que, per la seva banda, ho han donat tot en una cursa que, si ja de per si és la més dura del món, haver de bregar amb múltiples problemes tècnics la converteixen en tota una odissea.
Nota: Eduard Pons i Jaume Betriu tornaran a Espanya les properes hores. Està previst que l’equip aterri el dissabte 11 de gener a les 14.10, a l’Aeroport de Barcelona (T1) procedent de Jeddah, Aràbia Saudita, en el vol SV229.