Malgrat l’opinió dels negacionistes del canvi climàtic cada cop patim més estralls metereològics de sequeres perllongades o ruixats intensos. I les previsions dels experts ens anuncien el que ja estem experimentant, que aquests tipus de fenòmens seran cada cop més freqüents i destructius. I preguem que aquest flagell, que ara està patint bàsicament el País Valencià, no es repeteixi mai més i menys si governen partits negacionistes o que estan en contra de les mesures en contra del calentament global com els que tenen ara perquè, al meu parer, el President Mazón ha evidenciat aquests dies una improvisació, una incompetència i una irresponsabilitat que, unides a la tesi que informar i si cal confinar és comunista, ha produït un còctel que possiblement ha incrementat els danys personals en algun sector de la ciutadania, i tot això hauria de comportar l’esclariment de responsabilitats cíviques, polítiques i fins i tot jurídiques.
Per altra banda els afanys del President valencià de defugir les seves obligacions i reclamar el traspàs al govern central de les atribucions i competències del seu càrrec, evidencia un cop més que la creació de les dinou autonomies per encabir-hi ciutats o regions de l’Estat que no s’ho imaginaven, ni ho volien, només tenia la finalitat de fugir d’estudi i diluir la realitat de les autèntiques nacions, encotillades encara en aquest Estat. Pel que fa a Catalunya, i especialment des del Segle XVII en endavant, monarques castellans, repúbliques i dictadors diversos, van foragitar les nostres lleis i constitucions, i anorrear llengua, costums i cultura pròpies amb l’auxili en contra nostra d’alguns països europeus.
Malgrat la recent pèrdua de majories a la Generalitat i a diverses institucions, la voluntat del poble català encara no ha sucumbit i pertoca ara recordar que en aquests dies s’escau el desè aniversari d’aquella consulta del 9N del 2014 en que, el 80,76% dels 2,3 milions de votants, vam votar sí a un estat independent. I recordar per últim que per moltes persones del nostre país aquell esdeveniment va constituir un dia d’emoció intensa i un punt de no retorn en el nostre objectiu d’obtenir el reconeixement internacional a la nostra llibertat com a poble, com a país, malgrat que l’Estat espanyol va inaugurar un nou tipus de repressió econòmica i jurídica per motius electorals.
Josep M. Currià
ANC Lleida